Het is niet omdat je een koele minnaar bent van een bepaalde strategie, dat je niet mee hoeft te spelen. De wereld heeft een aanzienlijk marktaandeel voor EV's gecreëerd en ook Toyota wil een deel van de koek. Dit jaar nog schuift het dan ook een trio aan EV's naar voren, de compacte Urban Cruiser, de wel gekende bZ4X (die ook net een facelift kreeg) en deze C-HR+. Met de + van... elektrisch.
Verwarrend, maar doeltreffend
Oké, first things first: De naamgeving van Toyota's elektrische C-segment SUV is nu al verwarrend. Zo heb je de C-HR HEV (hybride), de C-HR PHEV (plug-inhybride) en deze C-HR+ (elektrisch). Waarom niet gewoon C-HR EV? Die logica ontgaat ons ook. Nu goed, de elektrische C-HR heeft buiten de deels gedeelde naam eigenlijk niets gemeen met de gewone C-HR. Zowel platform als koetswerk zijn uniek.

De elektrische C-HR+ krijgt daardoor wat Lexus-vibes, niet in het minst door de golvende raamlijn op de flank. De snuit is wel typisch Toyota met het hamerhaai-signatuur, de bips gelijkt nog het meest op de C-HR die we al kennen. Tegenover de reguliere C-HR is deze "+" wel een serieuze duit groter. Met 4,52 meter is 'ie 18 cm langer en ook de wielbasis is 9 cm langer. Dat heeft natuurlijk vooral zijn voordeel binnenin.
Het draait niet allemaal om de bestuurder
Toyota pakt alvast groots uit: "de passagiersafstand voor/achter bedraagt 90 cm!" De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat we niet weten hoe dat zit bij zijn voornaamste concurrenten. Nu goed, Toyota spreekt over een "gedeelde ruimte" binnenin die niet alleen om de bestuurder draait. Zo zijn er twee draadloze smartphone-opladers in de cabine en USB-poorten achterin zodat iedereen zonder zorgen op zichzelf kan swipen/ kijken/ liken tijdens het rijden.

Het dashboard neemt stijlkenmerken van grote broer bZ4X over en krijgt ook de cockpit-display boven het stuur. Bedieningselementen voor de airconditioning in de achterste cabine en een panoramisch dak moeten voor de fancy sfeer zorgen. De koffer is trouwens 416 liter groot, wat relatief klein is voor het segment. Nu goed, dat komt natuurlijk door de coupé-allures van deze C-HR+.
22 kW AC-laden? Lekker!
Een elektrische auto is natuurlijk maar zo sterk als zijn aandrijflijn, dat hoef je Toyota heus niet uit te leggen. Het lijkt alvast te hebben geleerd van de fouten gemaakt bij de bZ4X en kiest bij de C-HR+ voor een meer conventionele set-up. Zo zijn er twee batterijopties: een batterij van 57.7 kWh (bruto) en eentje van 77 kWh (niet duidelijk of dit netto of bruto is). De kleine accu krijgt een elektromotor op de vooras van 167 pk, de "long range" doet het met een elektromotor op de vooras van 224 pk. Tenslotte is er ook nog een AWD-versie die de grote batterij koppelt aan twee elektromotoren met een systeemvermogen van 343 pk.

Het resultaat? De "Long Range" met grote accu schopt het tot maximaal 600 kilometer (voorlopige waarde), terwijl je alle versies kan laden aan 11 kW AC (bevestigde waarde). Interessant is dat de C-HR+ optioneel ook komt met een 22 kW sterke boordlader. DC-laden gaat dan weer aan maximaal 150 kW DC. Eind dit jaar zal de CH-R+ bij de dealers staan, waardoor we ook zicht hebben op de prijzen. Tot dan lijkt dit wel Toyota's beste EV-inzending tot nog toe.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen