Autonieuws: Officieel

Bloedmooie Karma Amaris doet het failliete Fisker zo vergeten (2025)

Fisker is niet meer, maar toch leeft dat merk nog steeds een beetje voort. Zo is er altijd nog Karma, de verrezen verderzetting van het originele Fisker. Zij hebben alweer een nieuw model onthuld en dat is niét gewoon een elektrische SUV. Nee, die Amaris mag qua looks zo naast menig Aston Martin gaan staan!

Onze excuses voor wat volgt, maar het verhaal van Fisker is intussen best ingewikkeld geworden. Zo richtte Henrik Fisker oorspronkelijk Fisker Automotive op (let goed op dat achtervoegsel) en het resultaat was de Fisker Karma in 2011. Dat avontuurtje was echter van korte duur: Fisker Automotive deed de boeken toe in 2014. Henrik gaf echter niet op en richtte nadien Fisker Inc. op (zie je wel) dat de Fisker Ocean op de markt bracht in 2023. Ook dat Fisker ging echter failliet maar al die tijd leefde het oorspronkelijke Fisker Automotive stiekem door. Zo werd het hele boeltje destijds overgekocht door een Chinese investeerder en omgedoopt tot Karma Automotive, en dat merk heeft nu een nieuw modelletje klaar.

Tussen Fisker en... Aston Martin

Of noem het gerust een model-zonder-etje want die Amaris is een auto om “u” tegen te zeggen. Knijp je de oogleden namelijk een beetje dichter tegen elkaar, dan zou je zweren naar een broertje voor de nieuwe Aston Martin Vanquish te kijken. Zo is ook de Karma Amaris een glad gelijnde sportcoupé met een ellenlange motorkap en een tweedeurs cabine waar je met een beetje moeite vier personen in kwijt moet kunnen. Zelfs de koplampen en de velgen doen denken aan onderdelen die Aston Martin in huis heeft, al lijkt de achterkant dan weer meer op die van een Fisker Karma — of later Karma Revero… En dat is allesbehalve toeval.

Image
Karma Amaris 2025

Onderhuids baseert deze Amaris zich namelijk op een doorontwikkeling van het oude platform van de Revero, al hoeft dat geen probleem te zijn. Zo bestaat het chassis uit lekker licht aluminium en het koetswerk wisselt dat zelfs af met koolstofvezel. Ook de aandrijflijn doet trouwens denken aan die voormalige Fisker want Karma verklapt dat de Amaris elektrisch wordt aangedreven, maar wel een viercilinder benzinemotor als range-extender krijgt. Hoeveel vermogen we daaruit mogen verwachten, geven ze nog niet mee maar een sprintje naar de 100 km/u moet alvast achter de rug zijn in 3,5 seconden.

Eind 2026 op de markt

De reden waarom we nog niet bijster veel details te horen krijgen is simpel: je kijkt hier nog niet helemaal naar een productiemodel. Net als bij de Kaveya die Karma een paar jaar geleden toonde, gaat het hier eigenlijk om een studiemodel. Het is ons stiekem zelfs niet duidelijk hoe deze Amaris zich wil verhouden tot die Kaveya, en tot de rest van Karma’s gamma. Zo onthulde het merk ook al de Ivara-SUV terwijl de Gyesera binnenkort het stokje van de Revero wil overnemen, naast de Invictus die je kan zien als een krachtigere versie van die voormalige Fisker — volg je nog?

Image
Karma Amaris 2025

Toch belooft Karma Automotive deze Amaris op de markt te brengen en daarbij zou het gladde design dat je hier ziet overeind moeten blijven. Ze zeggen er zelfs al bij wanneer we ‘m mogen verwachten: eind 2026 moet de productie op gang komen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen