Rijtest

Rijtest: Fisker Karma

Toen we het ja-woord kregen voor een rijtest met de Fisker Karma kon je stellen dat de redactie op zijn minst enthousiast was. De Fisker is momenteel de upper-class van de elektrische wagens, en het werd tijd dat we bevestiging gingen zoeken...

Elektrische wagens zijn duur, saai en lelijk. Dat is een mooi cliché dat de constructeurs zichzelf hebben aangemeten de laatste jaren. Maar niemand zegt dat je als constructeur in dezelfde stroom moet meezwemmen. Een zekere Henrik Fisker toont ons na jarenlang werken een sexy elektrische auto die er erg spannend uitziet, sportieve aspiraties koestert en nog steeds erg duur is. Dat wil zeggen dat twee van de drie clichés al doorstreept kunnen worden bij deze Fisker Karma.

Elektrisch dus. De Fisker Karma wordt continu aangedreven door twee sterke elektromotoren die achteraan geplaatst zijn en de achterwielen aandrijven. Dan hebben we net zoals bij de Opel Ampera een voorin gelegen benzinemotor die de batterij oplaadt plus een zonnepaneel dat per jaar ongeveer een 350 gratis kilometers oplevert (al is dat volgens Californische standaarden waar de Fisker is ontwikkeld). Met een volle batterij rijd je maximaal 83 km. Dat is niet slecht, maar deze wagen ga je willen gebruiken voor ritjes buiten het woon-werk verkeer. Het verbruik is ongeveer een 2,1 l/100km en dat hangt natuurlijk af van de afstanden. Rij je korte afstanden en laad je hem dagelijks op dan kan je op die 2,1 l/100km vertrouwen, rijd je naar de Cote d'Azur dan moet je niet verschieten van 10l/100km. Met een volle tank en opgeladen batterijen kan je maximaal 485 kilometer afleggen.

De Karma kan je in twee modussen rijden, namelijk Stealth- en Sport Mode. Laten we de eerste even toelichten: In stealth rijd je, zoals je kon verwachten, 100% op batterijvoeding. Je topsnelheid is beperkt tot 153 km/u en je hebt dus dat bereik van om en bij de 80 kilometer. Schakel je over naar Sport Mode dan krijgen de batterijen en de elektromotor een powerpunch van de benzinemotor. In Sport Mode is de topsnelheid 200 km/u en een 0-100 km/u sprintje leg je af in 6.3 seconden. Ik hoor je denken, ruim 6 seconden... echt héél snel is dat niet. Inderdaad, als ik de prestatiecijfers de eerste keer doornam dan verwachtte ik ook meer van het immense koppel. Het opgegeven koppel bedraagt maarliefst 1300 Nm. Dat krijgen we van twee door Quantum Technologies ontwikkelde elektromotoren die elk 650 Nm leveren. Allemaal leuk maar verwacht er niet te veel van. Hetzelfde geldt bij de 408 opgegeven pk’s. Dat cijfer krijgen we als we de 260 pk van de 2.0 liter benzinemotor optellen bij de 204 pk van de elektromotoren. Iets wat volgens mij een verkeerd beeld geeft aangezien de benzine motor geen mechanische verbinding met de wielen heeft. De Karma is uiteraard wel snel in hernemingen en als je de gas(?)pedaal vloert dan is er ook geen tijd meer om na te denken, de Karma gaat er als een pijl vandoor. Typisch natuurlijk voor elektrische wagens maar we mogen niet vergeten dat de Fisker Karma met 2.400 kilogram geen lichtgewicht is.

Nu we weten hoe de Karma aangedreven wordt gaan we verder in op het rijcomfort en wegligging. Het mooiste aan de Karma is dat hij niet zwaar aanvoelt. De achterwielaandrijving maakt de beleving dan weer compleet. Je wordt in je zetel geduwd bij de acceleratie maar na die eerste kick gaat alles enorm zacht. Zo zacht dat je snelheidsgevoel eerder aan de lage kant is. Dit natuurlijk mede door het ontbreken van het conventionele motorgeluid dat je bijna hoopt te horen. In Sport modus is er wel de benzinemotor die op eigen initiatief zich komt moeien, maar ook deze vinden wij vrij stil. Het enige wat je -amper- hoort is het voetgangers alert signal. Dat is een subtiel pulserende toon die zo uit de film Tron lijkt te komen. Naar mijn mening niet zo doeltreffend als het (lachwekkende) toetertje op de Ampera. Als je niet afgeleid word door de vele starende blikken en opgestoken duimen die deze auto aantrekt dan kan je echt genieten van de rit. Op de autostrade komt het comfort pas echt naar boven. Dit is zeker en vast te vergelijken met een Jaguar XK. Die ligt ook goed op de weg, je hebt voeling met de ondergrond en een stugge maar helemaal niet storende ophanging. De 22” velgen kunnen namelijk snel zorgen voor een te harde doorgave van oneffenheden, maar niet bij de Fisker. Enige wat ik als een minpunt heb ervaren was het remmen. Je wil remmen? Dan moet je er voor werken ook. De pedaal moet echt behoorlijk ingeduwd worden om te vertragen. Een raar gevoel dat zijn oorsprong vindt in de elektromotoren. Er zijn elektro hydraulische remmen in de elektromotoren geïntegreerd en laden natuurlijk bij het remmen de batterij weer op. De elektrische rem is bijkomstig op de vier grote Brembo’s die bij hogere snelheden dan weer wel tot hun recht komen en de Fisker binnen enkele tellen tot stilstand brengen.

Het exterieur is zoals je op de foto’s en misschien in het echt ook al hebt gezien echt wel modernchic. Eén van de knapste GT’s die we kennen. De grote grill is wel het opvallendste punt aan de wagen. Dat deze auto geheel vanaf nul is ontworpen maakt het nog specialer. Zowel de looks als de afwerking binnen en buiten. Wij reden met de EcoChic uitvoering. Dat is één van de drie uitvoeringen en ook de compleetste. Er is ook nog EcoStandard en EcoSport. De EcoChic is eigenlijk de EcoSport met aangevulde opties. Zo zijn er de gedroogde Magnoliabladen die verwerkt zijn in een "EcoLucent" kunstof  dat rijkelijk omringt is door "EcoSuede". We kunnen nog wel even doorgaan met Ecodit en Ecodatjes waarmee Fisker ons bekogeld. Waar het op neerkomt is dat alles zo groen mogelijk tot stand is gekomen. Zo is het gebruikte hout afkomstig van drijfhout of overblijfselen van een bosbrand... en ga zo maar door. Onze EcoChic is uitgerust met het "Glacier TriTone" kleurige interieur en afgewerkt met Rescuead Walnut Burl Wood. Een mondvol en helaas zowat de lelijkste kleur en materialen combinatie mogelijk. Alle andere kleurencombinaties, die bij hun respectievelijke uitvoering horen, zijn knapper dan deze. Wij raden het Earth TriTone aan en in combinatie met Eclipse zwart of Shadow grijs. Maar goed, over smaken valt niet te discussiëren.

De kwaliteit van de afwerking is op topniveau. Het zitmeubilair is zo comfortabel als dat van een BMW 6 maar zoveel specialer. En "speciaal" is net zoals "Eco" een sleutelwoord bij Fisker. De deuren gaan bijvoorbeeld niet open met een hendel maar met een drukknop waarna ze elektrisch ontsluiten. Van knopjes houden ze bij Fisker blijkbaar ook niet want het dashboard huisvest een immens touchscreen (10,2”). Behalve voor het schakelen en het bedienen van de ramen moeten alle overige functies worden bediend via dit centrale scherm. Hoe knap het ook is, het zorgt voor net iets te veel afleiding tijdens het rijden. Iets wat je bij conventionele knopjes na een tijdje niet meer hebt daar je ze gewoon vanbuiten weet staan. Een minpunt dat niet opweegt tegen de coolfactor van het ding. Knap detail is bijvoorbeeld het “diamantje” waamee je de wagen in P, D, N of Reverse zet. Dit vinden we makkelijk en logisch geplaatst terug op de middenconsole en niet ergens in de verte zoals bij Aston Martin (Einde vergelijking).

De middenconsole loopt trouwens helemaal door tot achteraan. Onder die console zit de langwerpige batterij. Naast de middenconsole vinden we de achterste zitplaatsen. De passagiers achterin kunnen van hetzelfde comfort genieten met acceptabele beenruimte. Iets meer had beter geweest maar dan komt er vast en zeker iets anders in het gedrang. Nu denk je waarschijnlijk dat je dan als compromis een grote koffer krijgt. Nee hoor, bij de specifactielijst vinden we naast trunk space geen cijfer maar "room for two golf bags", en ook dat lijkt ons optimistisch.

De wagen is op sommige punten echt tot in de perfectie afgewerkt (op het loszittende houten balkje achterin na, maar laten we dat een individueel defect noemen). Het knapste punt is de digitale wijzerplaat. Een echte eye catcher, haarscherp beeld en hypermodern. Wij reden zo veel mogelijk in Stealth mode, gewoon omdat het zo stoer in het display stond dan.

Conclusie

Met de 5 meter lange Fisker Karma heb je gegarandeerd de eye catcher van het moment. De Fisker valt overal op en krijgt bijna uitsluitend positieve reacties. Toen we foto’s namen waren er zelfs mensen die speciaal terugkeerden met de wagen om nog eens te komen kijken, ons om info kwamen vragen of ons de thumbs up gaven. Ja, bekijks heb je meer met dit dat pakweg een Porsche Panamera. Concurrentie heeft hij nog niet. Zijn dichtste concurrent zou de BMW 6 GranCoupé kunnen zijn. Al is dat moeilijk te beargumenteren daar het echt nog steeds twee totaal verschillende auto’s zijn. Maar ze liggen wel in ongeveer in dezelfde prijsklasse (met gelijke opties). De Fisker Karma EcoStandard is verkrijgbaar vanaf € 109.989, de duurste de Karma EcoChic die heb je voor € 125.961.

Tekst: Yannick Degroeve
Foto's: Yannick Degroeve en Workz Photography
Met dank aan Fisker Automotive België

Specificaties

Vermogen408 pk
Overbrengingelektrisch
Aandrijvingachterwiel
Gewicht2 404 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 125 961
Prijs basismodel€ 109 989
0 tot 100 km/u6.30 sec
Gemiddeld testverbruik2.80L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen