Autonieuws: Officieel

Vernieuwde Porsche 911 GT3 doet het nog steeds zonder hybride- of turboruis (2024)

Puristen opgepast, want Porsche heeft aan zijn 911 GT3 geraakt. Maak je echter geen zorgen want de facelift zorgt allesbehalve voor ruis op de rijervaring. Zo combineert de vernieuwde GT3 hetzelfde vermogen als voorheen met een nog scherper afgestelde ophanging én meer dagelijkse inzetbaarheid.

Stiekem is het gewoon de naam van een raceklasse, maar toch is ‘GT3’ al decennia onlosmakelijk verbonden met Porsche. Al tweeënhalve decennia, om precies te zijn, want in 1999 werd de allereerste 911 GT3 voorgesteld. Sindsdien vertegenwoordigde hij generatie na generatie zowat het puurste dat je in een 911 kon krijgen. Reken dus op een atmosferische zescilinder boxermotor, flink wat gewichtsbesparingen en vooral veel aerodynamica… Geen sinecure dus om zo’n zaken overeind te houden in tijden van high-tech en zero-emission.

Een GT3 met achterbank, graag

Toch geeft Porsche zich niet gewonnen want hier is-ie dan: de vernieuwde 911 GT3. Hadden we dat er echter niet bij gezegd, dan had je dat vast ook wel geweten want vanbuiten blijft het recept bijna ongewijzigd. Zo vind je nog steeds twee sleuven in de voorklep terwijl de luchthapper in de voorbumper wat gegroeid is. Dat dankt die aan het feit dat de dagrijverlichting nu als een LED-cirkel geïntegreerd zit in de nieuwe HD-matrixkoplampen. Ook achteraan werd de bumper gewijzigd met een gladder design en een iets hertekende diffuser tot gevolg. De achtervleugel beschikt dan weer over andere zijplaatjes… Tenzij je die achtervleugel er niet bij wil, wel te verstaan.

Image
Porsche 911 GT3 facelift 2024

Porsche lanceert de vernieuwde 911 GT3 namelijk meteen ook als meer beschaafde Touring en die pakt vooral binnenin uit met een nieuwigheid. Zo kan je voor ’t eerst gewoon een achterbank krijgen in een GT3, kwestie van er gewoon hélemaal de perfecte auto van te maken. Verder blijft de vernieuwing in het interieur eerder beperkt met bijvoorbeeld een volledig digitaal instrumentarium voor alle nieuwe GT3’s en optioneel kuipstoelen uit koolstofversterkt kunststof. Vink je trouwens het ‘Weissach’-pakket aan — want dat kan voor het eerst bij de niet-RS GT3 — dan bestaan onder andere het dak, de spiegelkappen, de stabilisatorstangen en de koppelstangen uit hetzelfde goedje maar gaat dat je net te ver, dan biedt het ‘Leichtbau’-pakket een subtieler tussenslagje.

Minder uitstoot, zelfde vermogen

Het resultaat is dat de 911 GT3 in zijn lichtste vorm 1.420 kilogram op de weegschaal zet, amper meer dan voor de facelift dus. Bovendien beschikt hij over precies dezelfde 510 pk aan vermogen, maar dat ligt er niet aan dat Porsche geen moeite gedaan heeft. Om de GT3 aan alle milieu-eisen te laten voldoen, moesten ze namelijk extra partikelfilters en katalysatoren monteren. Het vermogen werd dan weer naar hetzelfde niveau als voorheen gebracht door onder andere geoptimaliseerde oliekoelers, gereviseerde cilinderkoppen en de scherpere nokkenassen van de GT3 RS. Kortom: je 911 GT3 is helemaal conform de laatste uitlaatgasnormen maar snelt nog steeds naar de 100 km/u in 3,4 seconden met PDK-automaat, of in 3,9 seconden met handbak.

Image
Porsche 911 GT3 facelift 2024

Van het turbo- en hybridegeweld van de vernieuwde 911 GTS is hier dus geen sprake, al maakt Porsche wel van de gelegenheid gebruik om een aantal aanpassingen te maken aan de ophanging. Zo zijn de draagarmen aerodynamische vormgegeven terwijl de duikneiging bij remmen en accelereren verminderd werd om de balans van de auto gelijk te houden. Wil je trouwens vooral het circuit op, dan kan je naast dat ‘Weissach’-pakket ook gratis en voor niks het ‘Clubsport’-pakket aanvinken en dan krijg je een rolkooi en zespuntsgordels gemonteerd. O ja, en bij aankoop van een 911 GT3 krijg je ook een horloge dat matcht met je auto. De prijs voor dat alles: vanaf 230.970 euro, dankjewel.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen