EV's? Ja, maar er is ook nog plaats voor ander gerief bij Audi. Dat is de laatste tijd wel heel duidelijk, want bijna tegelijkertijd met de uitrol van de elektrische Q6 e-tron en A6 e-tron, kregen we ook de A5 Avant en A6 Avant met verbrandingsmotoren. Nu is het tijd voor de A6 Berline. Ook die wil de klant op zoek naar een auto met verbrandingsmotor paaien.
Scherper én zachter
De zesde generatie A6 Berline (C9) is opvallend klassiek gestileerd. Met 4,99 meter werd hij op het eerste gezicht ook niet veel groter (+5 cm), maar vergis je niet. Deze nieuwe generatie staat op een nieuw platform - Premium Platform Combustion - dat in feit een doorontwikkeling is van het vorige MLB Evo-platform. Daardoor ligt de motor nog steeds voor de vooras, wat de imposante lange motorkap (en dito overhang) verklaart.

Tegenover de vorige generatie oogt de A6 Berline zachter en scherper tegelijkertijd. De snuit bestaat tegenwoordig voor 90% uit grille en die wordt geflankeerd door compacte lichtenclusters en uitgesproken air vents om luchtstroom een handje te helpen. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.23 cd is de A6 Berline ook opvallend gestroomlijnd geworden.
Met lichtstreep?
De hamvraag is natuurlijk hoe de bips van de A6 Berline er uitziet. Krijgt hij met elkaar verbonden achterlichten zoals de huidige trend dicteert? Wel, ja en nee. Zo krijgt de A6 Berline twee aparte lichtclusters achteraan én een smalle lichtstreep die niet in verbinding staat met de lichtblokken. Échte uitlaten maken eveneens hun opwachting om duidelijk te maken dat je liever elektrisch rijdt op de kermis.

De flank is dan weer zo progressief als het stemgedrag van mijn grootmoeder de laatste 30 jaar. Nu is daar niets mis mee, want A) mijn grootmoeder is al 30 jaar content van haar keuze en B) de A6 Berline is gewoon een fraaie verschijning. Alles aan deze A6 Limousine schreeuwt understated luxe... en zo zien we onze Audi's graag.
Oase van tech
Het interieur is natuurlijk geen verrassing. Want hoewel Audi eindelijk gestopt is met "ctrl-alt-resize" voor het design van zijn modellen, graait het nu weelderig in dezelfde bak voor de interieurs. Heb je dus ooit al plaats genomen in de nieuwe A5, dan zal je het interieur van de A6 kennen. Dat hoeft trouwens geen kritiek te zijn, want Audi wil imponeren met hightech en hoogwaardige materialen.

Zo kan de passagier - optioneel - op z'n eigen scherm tokkelen of filmpjes kijken. Het grote verschil met de A5 zit 'm natuurlijk in de achterbank. Toch? Wel, Audi voorziet een verhoging in het dak voor de achterste passagiers zodat je niet enkel maar beenruimte, maar ook hoofdruimte hebt. Met 492 liter is de koffer trouwens amper 10 liter kleiner dan van de A6 Avant. In één adem vertellen we daar wel even bij dat een Mercedes E-Klasse Berline vlot 540 liter aan kofferruimte heeft (toch als niet-plug-in).
Diesel, benzine... plug-in!
Over plug-in gesproken, wat kan je krijgen onder de kap van deze A6 Berline? Wel, waan je even terug in 2010 want in grote lijnen kan je kiezen uit een 2-liter TDI, een 2-liter TFSI of een dikke 3-liter V6 benzine. Nu zijn dat natuurlijk hypermoderne iteraties en dat merk je ook aan het vermogen. Zo leveren de 2.0 viercilinder turbodiesel en 2.0 viercilinder turbobenzine beiden 204 pk, al moet de benzine 60 Nm toegeven op de 400 stuks van de diesel. De 3-liter V6 turbobenzine laat trouwens 367 pk en 550 Nm koppel los over de vier wielen. De instap-benzine kan je niet krijgen met Quattro, de diesel wel.

Belangrijker is natuurlijk de komst van een plug-inhybride - voor de leasingrijder. Dat is momenteel nog niet bevestigd, maar ingewijden bij Audi konden onder lichte dwang (NVDR: er werden geen Audi-werknemers gekwetst tijdens de ondervraging) toch los laten dat die er aan zit te komen. Geheel verrassend is dat niet, want ook de A5 Avant kan je tegenwoordig als plug-in krijgen met desgewenst 299 pk dan wel 367 pk en een elektrische range tot 110 km.
Dit kost de nieuwe Audi A6 Berline
De nieuwe Audi A6 Berline wordt geproduceerd in Neckarsulm en is vanaf midden april 2025 te bestellen. Met de instapmotor TFSI 150 kW kost de Audi A6 Berline minimaal 56.200 euro. De leveringen aan klanten beginnen in de zomer van 2025.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen