Autonieuws: Officieel

Nieuwe Audi A5 krijgt eindelijk wat de A4 miste: een plug-inhybride (2025)

Audi heeft twee nieuwe motorisaties aan het gamma van zijn A5 toegevoegd, en daar kan de Belg dit jaar wel eens blij om worden. Het gaat namelijk om plug-inhybride aandrijflijnen en dat zijn nog niet de minste ook. Wat dacht je bijvoorbeeld van 110 kilometer elektrisch rijbereik, maar toch even veel vermogen als een S5?

De Audi A4 was de voorbije jaren altijd een beetje een buitenbeentje in leasingland. Terwijl concurrenten BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse namelijk uitpakten met verschillende plug-inhybride aandrijflijnen, deed de A4 het toch steeds zonder stekker. Dat was best bijzonder in tijden waarin plug-inhybrides vrijwel overal fiscaal gestimuleerd werden en het resultaat was dat de BMW en de Mercedes allebei populairder waren onder de bedrijfswagens. Daar heeft Audi nu echter uit geleerd voor zijn nieuwe A5.

Tot 110 kilometer elektrisch

Die officieuze opvolger van de A4 krijgt er namelijk een duo aan aandrijflijnen bij en inderdaad: dat zijn er eindelijk van de plug-inhybride soort. Zo hebben ze allebei een 2.0-liter TFSI-benzinemotor in het vooronder goed voor 252 pk, maar die krijgt dus gezelschap van een elektromotor met op zich nog eens 143 pk aan vermogen. Het eindresultaat piekt ofwel op 299 pk voor de A5 e-Hybrid quattro 220 kW, ofwel op 367 pk voor de A5 e-Hybrid quattro 270 kW. Dat maakt die laatste precies even krachtig als een heuse S5 en zoals de quattro-naam al doet vermoeden, gaat dat vermogen in beide gevallen naar de vier wielen.

Image
Audi A5 e-Hybrid 2025

Nu snelt die sterkste plug-inhybride wel een halve tel trager naar de 100 km/u dan zo’n S5 met zijn 5,1 seconden. Dat ligt vermoedelijk aan het extra gewicht van de accu want dat is niet de kleinste. Zo krijgen beide plug-inhybride versies 25,9 kWh aan cellen achterin en die laten zich opladen aan vermogens tot 11 kW. Daarmee is je batterij weer vol in 2,5 uur en die volle batterij moet volgens Audi goed zijn voor tot 110 elektrische kilometers. Dat geldt alvast voor de A5 Sedan want het verschil met de minder gestroomlijnde Avant verklapt Audi nog niet.

(Spreekwoordelijke) prijs

Wat ze wel al verklappen, is wat die extra accu met de koffervolume doet. Zo houdt de A5 Sedan het als e-Hybrid op 331 liter bagageruimte terwijl een exemplaar met enkel een benzinemotor tot 445 liter biedt. Bij de break zien we een gelijkaardige daling: daar hou je 361 van de 476 standaardliters over. Dat is dus de spreekwoordelijke prijs die je moet betalen voor die forse accu, al is deze Audi daar natuurlijk allesbehalve alleen in. Zo houdt de A5 Avant e-Hybrid nog steeds één litertje koffervolume meer over dan een Mercedes C-Klasse break als plug-inhybride.

Image
Audi A5 e-Hybrid 2025

Ook de letterlijke prijs die je moet betalen, kennen we trouwens al. Audi geeft je namelijk een A5 Sedan e-Hybrid quattro mee vanaf 60.500 euro en een A5 Avant e-Hybrid quattro vanaf 62.150 euro. Dan gaat het wel om de 220 kW-versie want op prijzen voor de plug-inhybride met 270 kW is het nog even wachten... Maar goed, laat dat de pret niet drukken nu de nieuwe federale regering beslist heeft om plug-inhybrides langer fiscaal aantrekkelijk te houden in ons land! 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen