Aston Martin heeft een nieuwe topversie van zijn DBX onthuld maar wacht, die was er toch al? Inderdaad: een paar jaar geleden werd de DBX707 aan het gamma toegevoegd maar zelfs dan waren de Britten blijkbaar nog niet klaar. Maak dus kennis met de Aston Martin DBX S en die doet daar nog een schepje bovenop.
In 2022 onthulden ze bij Aston Martin de “krachtigste luxe-SUV ter wereld” — hun woorden, niet de onze. Die DBX707 pakte namelijk uit met 707 pk en op een paar elektrische wannabe’s na, deed geen enkele concurrent toen inderdaad beter. Drie jaar later liggen de kaarten echter anders want intussen zijn er al zoveel krachtigere luxe-SUV’s op de markt gekomen, dat die DBX707 gedegradeerd is tot de basisversie van Aston Martins DBX-aanbod. Daarmee heeft de DBX dus een nieuwe overtreffende trap nodig.
Supercar-pk’s
Die krijgt hij nu in de vorm van de Aston Martin DBX S, en je kan vast al raden waar die ’S’ voor staat. Jawel: je kijkt hier naar een nog sportievere versie, al moet je wel een cursus Aston Martiaans op zak hebben om ‘m van de gewoonlijke DBX707 te onderscheiden. Die laatste zag er namelijk al flink opgepompt uit maar daar gaat de DBX S nog over met een andere grille en een bijgewerkte splitter onder de bumper. Die laatste accentueren de Britten wel graag met een rood randje en hetzelfde zien we achteraan. Daar wordt de diffuser gevuld met een set gestapelde uitlaten maar kan je die verschillen niet onthouden, dan herken je ‘m ook gewoon aan het rode ’S’-je op de zijvleugel.

Het belangrijkste verschil vind je echter onderhuids, al verandert ook daar op het eerste gezicht weinig. Zo krijgt de DBX nog steeds geen V12-motor mee maar vind je in het vooronder dezelfde 4.0-liter biturbo-V8 uit de rekken van Mercedes-AMG. Daar leek Aston Martin in de DBX707 echter al opvallend veel pk’s uit gewrongen te hebben maar blijkbaar had die toen nog wat overschot, want de DBX S haalt 727 pk. Het koppel blijft wel identiek met 900 Nm en hetzelfde geldt stiekem ook voor de 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden, al is de 0-naar-200-sprint wel 0,3 tellen sneller achter de rug.
Minder dakrails, meer koolstofvezel
Die 20 extra pk’s dankt de DBX S trouwens aan de turbotechnologie van supercar Valhalla. Die technologie moet er ook voor zorgen dat de motor levendiger reageert bij hoge toeren, maar ook naast de turbo zijn er een aantal zaken anders. Zo melden de Britten dat de S-versie tot 47 kilogram lichter kan zijn dan de DBX 707 — je leest het goed: “kan zijn”. Hij valt namelijk uit te rusten met allerhande opties die gewicht besparen, waaronder een koolstofvezel dakpaneel dat alvast 18 kilogram voor zijn rekening neemt. Dat is volgens Aston Martin de grootste flap koolstofvezel die ze ooit al op een auto gemonteerd hebben maar dan kan je wel geen dakrails meer krijgen — het is ten slotte een SUV.

Hoeveel je voor die SUV over moet hebben, verklapt Aston Martin nog niet. De leveringen zouden wel al van start gaan in de herfst van dit jaar dus heb jij er eentje besteld, laat ons dan even weten wat je ervoor betaald hebt… Het autojournaille dankt u.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen