Autonieuws: Officieel

Deze plug-inhybride premium-SUV wil je uit je Mercedes verleiden (2025)

Denk je aan plug-inhybride SUV’s met veel uitrusting en nog meer pk’s, dan denk je aan namen zoals BMW of Mercedes. We zijn vrij zeker dat je dan niet denkt aan Omoda, maar misschien moet je dat toch maar even doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van 449 pk, 145 kilometer elektrisch rijbereik en een 540°-parkeercamera — wacht, wat?

We weten het: de Chinese nieuwkomers zijn bijna niet meer bij te houden. Daarom geven we graag even wat duiding voor we aan dit artikel beginnen. Je kijkt hier namelijk naar een Omoda, al heet het merk hier officieel wel “Omoda & Jaecoo” — misschien heeft dat er wat mee te maken dat Omoda hier al een kledingketen is. Jaecoo is dan weer een ander merk maar samen met Omoda is het deel van Chinees gigaconcern Chery. Zo brachten ze al de Jaecoo J7 en de Omoda 5 op de markt, maar nu is het tijd om het wat hogerop te gaan zoeken.

Vier verdiende uitlaten

Maak dus kennis met de Omoda 9 en dat is geen compacte crossover meer zoals de 5. Nee, deze 9 is de volle 4,77 meter lang en is daarmee groter dan pakweg een Mercedes GLC. Qua looks sluit hij dan weer meer aan bij bijvoorbeeld de Lexus NX, al zweert Omoda er wel helemaal zijn eigen draai aan gegeven te hebben. Daarvoor baseerden ze zich naar eigen zeggen op de Gulden Snede en voed gaar vier dikke uitlaten aan toe, en het resultaat is inderdaad moeilijk lelijk te noemen.

Image
Omoda 9 België 2025

Die vier uitlaten zijn trouwens dik verdiend, want deze Chinese nieuwkomer pakt uit met verrassend veel vermogen. Daarvoor moesten we wel even gaan graven in internationale persberichten want voor de Belgische markt geeft Jae-Moda (beter, toch?) nog geen specificaties op. Elders in Europa pronkt de 9 echter met maar liefst 449 pk, goed voor een stiekem bloedsnelle 0-naar-100-tijd van 4,9 seconden. Dat vermogen haalt hij trouwens uit de combinatie van een 1.5-liter benzinemotor en een elektromotor want we zeiden het al: deze SUV is een PHEV.

Méér graden

Dat ook niet alleen, want het is een PHEV om serieus te nemen. Zo haalt die elektromotor zijn stroom blijkbaar uit een accu van 34,5 kWh en zegt dat cijfer je niet zoveel, weet dan dat je tien jaar geleden een kleinere batterij kreeg in de gemiddelde volledig elektrische auto. Sterker nog: de plug-inhybrideversie van de Mercedes GLC die we daarnet vermeldden heeft zelfs een kleinere accu en dat is met zijn 120 kilometers één van de verst elektrisch rijdende plug-ins op de markt. Deze Omoda doet het dan ook nog beter: hij belooft 145 elektrische kilometers.

Image
Omoda 9 België 2025

Ook op andere vlakken probeert deze nieuwkomer zich trouwens te meten met de grote namen in premiumland. Wat dacht je bijvoorbeeld van 660 liter koffervolume, van kunstlederen zetels met stoelverwarming voor- en achteraan of van een bestuurders- en infotainmentscherm die samen achter een doorlopende glasplaat van 24,6 inch verscholen zitten? Daarnaast spreekt Omoda ook over 256 kleurtjes voor de sfeerverlichting en wat je hebt aan een 540°-parkeercamera, snappen we al helemaal niet — na 360° ben je toch rond, nee?

Of dat genoeg is om de Belg uit zijn Duitse premiummobiel te verleiden, weten we nog niet. De Omoda 9 heeft namelijk nog geen prijs voor onze markt maar elders pikken we prijzen op van rond de 45.000 euro… Dus als ze het daarbij kunnen houden, biedt deze plug-in effectief veel waar voor je geld.

Image
Omoda 9 België 2025

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen