Autonieuws: Officieel

Opgefriste XPENG G6 en G9 nu ook klaar voor Europa! (2025)

Hoewel XPENG nog geen jaartje voet aan wal heeft gezet in België, rolt het Chinese merk nu al updates uit voor de G6 en G9. Die introduceren de 5C-accu waardoor oplaadsnelheden van respectievelijk 451 kW en 525 kW kunnen worden behaald. Da's rap... zeer rap.

Het Chinese XPENG - dat door Hedin Automotive in België wordt verdeeld - is op oorlogspad in Europa. Want met de G6 en G9 wil het merk duidelijk maken dat ook de Chinezen EV's kunnen bouwen die grenzen verleggen. Niet dat we daar aan twijfelden, maar een update voor beide modellen moet dat nu extra onderstrepen.

Xpeng -> Tesla -> Xpeng

Maak dus kennis met de G6 en G9 "modeljaar 2025" (al noemt XPENG het niet zelf zo). Die update zagen we eerder al internationaal, maar is nu ook klaar voor Europa/ België. Visueel herken je de upgrade bij de G6 door de lichtstreep op de snuit die voortaan in één stuk doorloopt (en geïntegreerde richtingaanwijzers bevat) en de vernieuwde bumper achteraan. Tiens, zijn dat niet nét de updates die ook de Tesla Model Y kreeg?

Image
Xpeng G6 en G9 update facelift 2025

De grotere G9 doet het vooral met opsmuk. Zo is er voortaan een Black Edition die pronkt met een diepe zwarte lak en oranje remklauwen. Volgens XPENG krijgt het alternatief voor de Kia EV9 daardoor een "extra sportieve en mysterieuze uitstraling". Kijk, dat weten we dan ook weer.

Super Star Ring

Ook binnenin voert XPENG kleine tweaks door. Zo krijgt het interieur van de G6 meer hoogwaardige materialen en een "Super Star-Ring"-interieur met een gestroomlijnd dashboard. Bij de G9 blijven de drie schermen de blits maken en is er eveneens plaats voor fraaie materialen. Android Auto en Apple Carplay zijn uiteraard ook aanwezig.

Image
Xpeng G6 en G9 update facelift 2025

Nog wat nieuwigheden? De G6 heeft voortaan voorstoelen met massagefunctie en lendensteun op de passagiersstoel. Achteraan krijg je dan weer verwarmde stoelen. De G9 voegt een comfortpack toe aan de lijst met een groot drie-laags panoramisch zonnedak en stoelen met 10-punts massagefunctie.

Het belangrijke nieuws

Tot dusver hebben we het vooral over uiterlijke opsmuk gehad. Wat verandert er echter onder de carrosserie? Wel, de G6 en G9 worden uitgerust met een compleet nieuwe generatie accu. In de basis gaat het nog steeds over een LFP-batterij die gekoppeld wordt aan een 800 volt platform. De 5C-batterij kan je daardoor in amper 12 minuten opladen van 10% naar 80% (ofte 5 Charges per uur, vandaar 5C).

Image
Xpeng G6 en G9 update facelift 2025

Nu blijft het allemaal nogal vaag in het persbericht. Zo wordt er geen gewag gemaakt van de volumes van de batterijen - de pre-facelift G6 kan je krijgen met 66 kWh, 87.5 kWh en 93.1 kWh, terwijl de G9 het doet met 75.8 kWh of 93.1 kWh. Wel spreekt XPENG over oplaadsnelheden tot 451 kW DC voor de G6 en 525 kW DC voor de G9. Dat zal waarschijnlijk voor de versies met grote batterij zijn en is op z'n minst indrukwekkend. Al zeker voor een LFP-accu.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen