Tijdens de jaarlijkse "China Top 10 Car Body" awards georganiseerd door het China Automotive Technology and Research Centre (CATARC) worden auto's in de bloemetjes gezet die in China worden gebouwd en kunnen schermen met een hoog niveau van veiligheid en structurele sterkte. De awards genieten in China een hoge aanzien, omdat ze een bevestiging zijn van het harde labeur op het vlak van veiligheid.
SUV-broer van de Mazda6e
Hoewel je zou denken dat de gehele lijst van winnaars zou bestaan uit modellen van Chinese merken, klopt dat niet helemaal. Élke in China geproduceerde auto maakt namelijk kans, zelfs al heeft het merk zijn roots buiten China. Naast winnaars zoals de bij ons niet gekende Geely Galaxy M9, Li i8, Wulin Bingo S en Zeekr 7X, staat er plots ook een Mazda.

Nee, spijtig genoeg gaat het niet over de bij ons verkochte (en dus in China gebouwde) Mazda6e, wel over het SUV-broertje daarvan, de EZ-60. Die werd - en we quoten Mazda even - "gelauwerd voor zijn structurele veiligheid, innovatie op vlak van materialen en productiekwaliteit".
Warrior's Road
Mazda is dan ook trots om te weten dat de EZ-60 indruk wist te maken tijdens de Warrior's Road-uitdaging. Dat is een test (die gerust een TV-show zou mogen krijgen) in China waar auto's aan een reeks gruwelijke uitdagingen worden onderworpen. Te zeggen: een frontale botsing met een snelheid van 110 km/u tussen twee auto's, een koprol na een val van 35 meter en een 30 minuten durende onderdompelingstest na de botsing.

Nadat de EZ-60 die marteling onderging, kon Mazda besluiten dat de veiligheidssystemen en airbags hun werk hadden gedaan, de accu van de EV stabiel bleef (zonder kortsluiting of brand) en dat het passagierscompartiment intact bleef. Tja, dan verdien je misschien inderdaad zo'n award...
Lees HIER meer over de Mazda EZ-60.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen