Je kan veel zeggen, maar niet dat de introductie van de Volvo EX90 van een leien dakje ging. Zo werd zijn lancering zo’n twee jaar uitgesteld door softwareproblemen en zelfs nadien was het nog wachten op over-the-airupdates voor je van een volledig functionele auto kon spreken. Nu hebben de Zweden echter al een facelift klaar die meer doet dan de plooien gladstrijken.
800 volt
Modeljaar 2026 van de EX90 staat immers voor de overstap naar een 800V-architectuur. Dat betekent minder warmte, efficiënter energiegebruik en vooral: véél sneller laden, tot 350 kW aan een DC-lader. Volgens Volvo “tank” je tot 250 kilometer in amper 10 minuten. Wie graag een warme koffie naar binnen slurpt tijdens zijn laatstop, heeft met andere woorden best geen gevoelig gehemelte, want veel tijd heb je niet.

De nieuwe hardware maakt de motoren bovendien lichter én sterker, en zorgt tegelijk voor een betere efficiëntie. Handig voor wie met een zware elektrische SUV toch zo veel mogelijk kilometers uit zijn batterij wil persen.
Dieet
Die 800-voltkuur zorgt er trouwens voor dat de EX90 wat gewicht wist te verliezen in het batterijendepartement. Zo zakt de accucapaciteit van de Single Motor van 104 naar 92 kWh, goed voor een autonomie van 570 km. De Twin Motor en Twin Motor Performance doen het dan weer met 106 kWh in plaats van 111 kWh, goed voor 620 km aan rijbereik. Daarmee halen deze 800 volt Volvo's stuk voor stuk quasi hetzelfde rijbereik als hun voorganger, maar dan met een kleinere batterij.

Die gewichtsbesparing gaat gepaard met meer vermogen, met 333 pk in de Single Motor, 456 pk in de Twin Motor en maar liefst 680 pk in de Twin Motor Performance. En dat zorgt uiteraard voor vlottere acceleraties. Zo schiet de EX90 naar 100 km/u in respectievelijk 6,8 (Single Motor, 1,4 sec sneller dan voorheen), 5,5 (Twin Motor, 0,4 sec sneller dan voorheen) of 4,2 seconden (Twin Motor Performance, 0,7 sec sneller dan voorheen).
Veiligheid met AI-hersenen
Veiligheid blijft hét stokpaardje van Volvo, en de EX90 krijgt er een pakket slimme functies bij. De SUV kan bijvoorbeeld waarschuwingen geven voor gladde wegen, ongevallen of obstakels verderop. Daarnaast grijpt Emergency Stop Assist in als de bestuurder niet meer reageert – bijvoorbeeld door ziekte – en brengt de wagen gecontroleerd tot stilstand. Dankzij de nieuwe e-call belt de EX90 dan automatisch naar de hulpdiensten.

Dat alles kan omdat de EX90 een pakje slimmer is geworden. Hij draait nu op een dubbele NVIDIA-computer die samen goed is voor 500 TOPS aan rekenkracht (in Autofanstaal: razendsnel). En we hebben ook goed nieuws voor wie al een EX90 heeft: ook zij krijgen deze hersenupgrade gratis bij de dealer.
Nieuwe gadgets en extra luxe
Niet alleen de techniek krijgt een boost, ook het comfort aan boord wordt aangepakt. Zo krijgt de EX90 een elektrochromisch panoramadak dat je met een druk op de knop kan dimmen. Verder vind je geventileerd nappaleder, nieuwe 22-duims gesmede velgen en een verse lakkleur: Aurora Silver, een metallic zilver met een subtiele paarse gloed.

Als afsluiter kijken we nog eens naar de prijzen in België (incl. btw):
- € 86.990 – EX90 Single Motor (Core)
- € 96.990 – EX90 Twin Motor (Plus)
- € 101.990 – EX90 Twin Motor Performance (Plus)
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen