Nog een paar keer slapen en dan... nee, niet Sinterklaas, maar wel de solid-state-batterij. Dat type accu - zonder vloeistoffen - blijft de heilige graal in EV-land. Want een batterij van dezelfde dimensie, kan een stuk meer range opleveren, met dank aan een grotere efficiëntie. Tot de komst daarvan voor het einde van het decennium, is er eerst nog een tussenstop. Jep, tussen de vloeistof- en vastestof-accu, zit nog de semi-solid-state batterij. MG is nu het eerste merk dat die accu in een productiewagen steekt.
Wacht, wat?!
Dat klinkt als ongelooflijk goed nieuws natuurlijk, want daardoor zijn we weer een stapje dichter bij de überbatterij (tot we accu's maken van nucleair afval). Alleen hebben we nu de cijfers van die MG4 "Anxin" met semi-solid-state-batterij... en die laten ons in de haren krabben.

MG laat namelijk weten dat de MG4 Anxin de bestaande LFP-accu van 53.95 kWh vervangt door een accu van exact dezelfde dimensies en inhoud die samen werd ontwikkeld door QingTao Energy. Hoewel die accu 15 kg meer weegt, zou je denken dat door de toegenomen densiteit de range een serieuze boost krijgt. Helaas pindakaas, want de MG4 met semi-solid-state-batterij legt in de Chinese CLTC-test 530 km aan maximale range voor. Dat is exact wat de MG4 doet met zijn "gewone" LFP-batterij. Waardoor er eigenlijk geen voordeel is aan de semi vastestofbatterij.
Kat in een zak?
De identieke range van een vloeistofaccu met een LFP samenstelling (lithium, ijzer en fosfaat) tegenover die van een semi vastestof accu grotendeels bestaande uit een mangaan gebaseerde lithium-ion-accu toont waarom niet al te veel merken bezig zijn met deze tussenstap. Volgens sommige is de stap tussen vloeistofbatterijen en semi vastestofbatterijen dan ook veel kleiner dan van semi vastestofbatterijen naar vastestofbatterijen

Hoewel MG hier dus een primeur heeft in autoland, is het verhaal misschien spannender dan de realiteit. Nu goed, je kan een automerk niet pakken op technische innovaties natuurlijk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen