Autonieuws: Overheid

Oeps: Top EU-landen spenderen jaarlijks €42 miljard om bedrijfswagens op fossiele brandstof te subsidiëren

Hoewel de Europese Unie er alles aan doet om zichzelf een groen imago aan te meten, brengt een recente studie naar boven dat alleen al de grote EU-landen gezamenlijk vlot 42 miljard euro per jaar aan subsidies geven voor bedrijfswagens op fossiele brandstof.

De 5 grootste landen van de Europese Unie - te zeggen: Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en Polen - spenderen jaarlijks 42 miljard euro om bedrijfswagens op fossiele brandstof te subsidiëren, dat blijkt uit een studie van milieugroep Transport en Environment (T&E). Die subsidies, vaak in de vorm van fiscale voordelen, liggen tussen de 6.800 euro en 21.600 euro per voertuig/ zakelijke rijder. Open deur: de milieugroep is hier niet blij mee.

Absurde subsidie

Gezien bedrijfswagens voor ruwweg 60% van alle nieuwe autoverkopen tellen in Europa (inderdaad), bepalen ze voor een groot deel hoe ons straatbeeld er uit ziet. Volgens Stef Cornelis, T&E's director of fleets, is het "compleet onlogisch en compleet onaanvaardbaar dat we nog steeds miljarden euro's aan belastinggeld steken in een technologie die compleet haaks staat met de groene transitieagenda van de Europese Commissie."

 

Image
Europa subsidie auto fosiele brandstof
Ook plug-ins gebruiken een motor op fossiele brandstof

Volgens T&E zou het belastinggeld veel beter geïnvesteerd worden in subsidies voor elektrische voertuigen. De investering zou alvast aanzienlijk kunnen zijn. Zo geeft Italië jaarlijks 16 miljard euro uit aan subsidies voor bedrijfswagen met verbrandingsmotor, gevolgd door Duitsland (13,7 miljard), Frankrijk (6,4 miljard), Polen (6,1 miljard) en Spanje (100 miljoen). Zoals geweten is de subsidie voor auto's met verbrandingsmotor in België grotendeels opgedroogd. Toch zal die pas in 2028 volledig stoppen met het uitdoven van de fiscale aftrekbaarheid voor plug-inhybrides.

Europa steekt hand in eigen boezem

Voor de Europese Unie komt deze info niet als een donderslag bij heldere hemel. Voorzitter van de Europese Commissie Ursela Von Der Leyen liet EU's nieuwe milieuchef Wopke Hoekstra in september al weten dat één van haar prioriteiten is om een voorstel uit te werken om zo spoedig mogelijk subsidies voor auto's met verbrandingsmotor uit te faseren.

Image
Europa subsidie auto fosiele brandstof

Voor je fakkel en riek boven haalt om een anti-EV-betoog te voeren. Beeld je even in dat die 42 miljard euro jaarlijks werd geïnvesteerd om wonen betaalbaar te maken i.p.v. peperdure bedrijfswagens te subsidiëren (ongeacht de aandrijflijn)? Juist ja.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen