"Tot het einde van het jaar heb je recht op een Vlaamse EV-Premie", dat waren de illustere woorden van voormalig minister van mobiliteit Lydia Peeters. Nieuwe bazen, nieuwe wetten en de nieuwe Vlaamse regering maakte al vanaf het begin duidelijk dat het zo snel als mogelijk komaf zou maken van de Vlaamse EV-Premie.
Grote meerderheid
In het parlement werd met een grote meerderheid de vervroegde stopzetting van de aankooppremie op elektrische auto's goedgekeurd. Daardoor is 31 december 2024 niet de finale aanschafdatum maar wel 22 november 2024. Tot en met 31 december 2024 kunnen kopers hun verkoopovereenkomst nog wel aanmelden via het e-loket van de Vlaamse overheid.
Hoewel voormalig minister van mobiliteit Lydia Peeters voorspelde dat het vroegtijdig afschaffen van de premie een schending van het vertrouwen in de politiek zou betekenen, ziet de nieuwe Vlaamse regering en kersvers minister van mobiliteit Annick De Ridder geen graten of juridische problemen.
Te hoog kostenplaatje?
De reden waarom de Vlaamse regering zo snel mogelijk de Vlaamse EV-premie wilde afschaffen? Potentieel het kostenplaatje. Zo zal de totale kostprijs voor de premie oplopen tot om en bij de 70 miljoen euro. Drie keer meer dan wat tijdens het uitrollen werd geraamd. De premie van 5.000 euro op een nieuwe EV en tot 3.000 euro op een tweedehands EV zorgde voor een exponentiële groei. Kijken we puur naar nieuwe EV's die ingeschreven werden en voldeden aan de premie, dan spreken we in de eerste 9 maanden van 2024 over 10.017 voertuigen, een groei van 155% tegen het jaar daarvoor.
Wat er de komende weken nog gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk, al is het niet onvermijdelijk dat veel particulieren nog snel overstag gaan. Immers, niet de leveringsdatum, maar wel de aankoopdatum telt. Hieronder kan je alvast het officiële bericht van de Vlaamse Overheid lezen:
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen