Dat Europa zich over veel zaken buigt, is een understatement. Zo is er een studiegroep die zich bezig houdt met het uitwerken van Europese regels omtrent het recycleren van voertuigen. Die afdeling heeft nu een nieuwe versie van de "Richtlijnen voor afgedankte voertuigen" richting de Europese Unie gestuurd. In dat document wordt koolstofvezel in het vizier genomen.
Koolstofvezels gevaarlijk voor de mens
In het "End of Life Vehicles"-document (ELV) wordt koolstofvezel voor het eerste aangeduid als "gevaarlijk materiaal" voor mens, dier en natuur. Bij het verwerken van afgedankte auto's/ voertuigen kunnen koolstofvezelpartikels namelijk luchtledig geraken en schadelijk zijn als ze in contact komen met de menselijke huid of onze slijmvliezen. Daarenboven kunnen koolstofvezeldeeltjes schade berokkenen aan machines. Niet onze woorden, wel die van de Europese denktank.

Het lijkt er dus op dat koolstofvezel hetzelfde statuut krijgt als pakweg asbest. Maar dat is hoegenaamd niet het geval. meer nog, ALS (bewust in hoofdletters) koolstofvezel op de lijst komt van gevaarlijke materialen, zal dat pas ten vroegste in 2029 het geval zijn. Meer nog, materialen zoals lood, kwik, cadmium en hexavalent chroom staan momenteel al op die lijst, maar mogen toch nog gebruikt worden in automotive. We kijken hier dus potentieel naar een storm in een glas water. Dat, of we rijden binnen 5 jaar allemaal in kartonnen auto's. Excuses, gerecycleerd kartonnen auto's.
Reacties
door Yannick D
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen