Autonieuws: Prijs

Nieuwe basisversie Audi e-tron GT is duurder dan Porsche Taycan, maar…

We hoeven het je vast niet meer te vertellen, maar de Porsche Taycan en Audi e-tron GT staan op dezelfde basis. Dat de ene echter een Porsche- en de andere een Audi-logo heeft, doet vermoeden dat die laatste de goedkopere is. Dat blijkt toch niet het geval te zijn, al is daar wel een héél goeie reden voor.

Een klein jaar geleden ging bij Audi het doek van de vernieuwde e-tron GT. Die hield het van buitenaf bij een relatief bescheiden facelift maar onderhuids was er flink wat nieuws te melden. Zo kreeg de elektrische vierdeurs coupé er flink wat vermogen bij, of toch in de drie versies die we al mochten kennen. Dat waren de S e-tron GT, de RS e-tron GT en de nieuwe RS e-tron GT Performance maar een echte basisversie kregen we nog niet te zien… tot nu.

Basisversie wie?

Maak namelijk kennis met de vernieuwde Audi e-tron GT quattro en die neemt positie in onderaan het gamma. Denk daarom echter niet dat je hier naar een traag standaardmodelletje kijkt, wel integendeel. Zo beschikt deze e-tron GT nog steeds over twee elektromotoren — vandaar de quattro-naam — en die hoesten met hun 585 pk nog steeds bijna even veel vermogen op als een RS e-tron GT van voor de facelift. Het resultaat: een 0-naar-100-tijd van 4 seconden rond!

Image
Audi e-tron GT quattro 2025

Daar blijft het zelfs niet bij want ook deze e-tron GT quattro krijgt de nieuwe accu van 105 kWh mee. Daaruit belooft hij 622 kilometer range en dat is zelfs het grootste rijbereik van alle e-tron GT’s. Bovendien blijft het snellaadvermogen van 320 kW gewoon overeind waardoor je die accu ook hier van 10 naar 80 procent laadtoestand pompt in 18 minuutjes… dus euh, basisversie wie?

Wélke Taycan?

Dat valt dan ook aan zijn prijs te zien, want Audi vraagt 110.500 euro voor deze e-tron GT quattro. Dat maakt hem de volle 18.000 euro goedkoper dan een S e-tron GT en zelfs 45.000 euro goedkoper dan een RS e-tron GT maar er is één probleem: een Porsche Taycan koop je al vanaf 107.700 euro! Voor dat geld is die Taycan echter een achterwielaangedreven model met 408 pk en een 97 kWh-accu, waardoor je bij Audi véél meer auto krijgt voor amper 2.800 euro extra.

Image
Audi e-tron GT quattro 2025

Sterker nog: om de Audi e-tron GT quattro te kloppen, moet je al een Porsche Taycan 4S kopen en die kost 127.500 euro. Deze basis-Audi e-tron GT mag dus wel duur lijken maar het is nog steeds een Taycan tegen een budget… Het hangt er gewoon van af wélke Taycan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen