"Vanaf 2030 elektrisch!" Zo pakte Ford enkele jaren geleden stoer uit in Europa. Een doelstelling die prompt Focus en Fiesta op het kapblok zette, maar ondertussen toch té ambitieus lijkt. Dat geeft het Amerikaanse merk nu grif toe. Waardoor het ook na 2030 nog auto's met verbrandingsmotor zal verkopen.
We moeten er geen doekjes om winden, hoewel op microniveau de elektrische auto serieus in de lift zit op sommige plaatsen (kijk maar even naar België), is de wereldwijde vraag verre van exponentieel. Het is dus niet onrealistisch om te besluiten dat de EV niet binnen 5 jaar compleet de auto met verbrandingsmotor buiten heeft geduwd. Dat merken ze nu bij Ford ook.
Ontnuchtering
Het Amerikaanse merk had nochtans stevige plannen in Europa. Of om het met de woorden van Ford te zeggen: "Vanaf 2030 zullen we enkel nog elektrische auto's verkopen in Europa". Een uitspraak waar nu zelfs Marin Gjaja, operationeel directeur van de elektrische divisie binnen het merk, op terug komt in een gesprek met het Britse Autocar. "We waren te ambitieus", aldus Gjaja. Waardoor het merk met de Blauwe Ovaal volgens hem de plannen voor Europa aan moet passen aan de realiteit.
Eén probleem echter, want de komende jaren staan er vooral nét EV's op de planning. Zo is het dit najaar eindelijk tijd voor de Explorer en coupé-afgeleide Capri en krijgen we volgend jaar een kleinere EV op ons bord met de voetafdruk van de Puma. Waar de klanten (ons inziens) écht om vragen? Een opvolger voor de Fiesta en Focus, twee auto's die hun ontslag kregen om plaats te maken voor EV's. Een keuze die binnen Ford Europa trouwens op het nodige verzet stuitte, maar finaal door Ford Amerika werd genomen. Eerder ontsloeg Ford ook al 3.800 werknemers in Europa.
Reacties
door KP
door MK
door JV
door Alexandra
door Jofosseprez
door Gunther
door Jan Visscher
door Hubert Cannoodt
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen