Driewerf helaas, we hebben jammer genoeg geen meter kunnen rijden met de volledig elektrische Yangwang U9 want dit unieke exemplaar doet een promotierondje in Europa en mag enkel statisch bepoteld worden. Het model werd afgelopen zomer in China gelanceerd en hoewel de Belgische BYD invoerder niet wil bevestigen dat de U9 ook naar Europa komt, zouden we dat toch niet durven uitsluiten. Waarom anders deze promo-tournee? Bovendien werd het model al uitgebreid gespot bij testen op de Duitse Nürburgring. Da’s meer dan een teken aan de wand, toch?

Dit, of een Tesla Plaid?
Laat ons even beginnen met de tot de verbeelding sprekende prestaties van deze Yangwang U9. Hij flitst in 2,36 seconden van 0 tot 100 km/u en tikt net geen 310 km/u aan als topsnelheid. Dat is mogelijk dankzij de vier elektromotoren (aan elk wiel een) die samen zo maar even 1.300 pk leveren (slik!) en een maximumkoppel van 1.680 Nm. Hold your horses Tesla fanboys want natuurlijk is een Plaid op papier minstens zo spectaculair. Maar de technologie die de Yangwang U9 voorlegt, belooft alvast waanzinnige rijeigenschappen waardoor de Tesla op om het even welk uitdagend parcours (of op circuit nota bene) al snel zou moeten achtervolgen.

Concreet pakt de U9 uit met het zogenaamde e4-platform en het DiSus-X Intelligent Body Control System, die een revolutie teweegbrengen in het segment van puur elektrische supercars. Het e4-platform staat voor de lay-out met vier onafhankelijke elektromotoren als uitgangspunt, terwijl het DiSus-X Intelligent Body Control System eenvoudig gesteld een software-gestuurde ophanging is die ervoor zorgt dat het koetswerk van de U9 ten allen tijde zo vlak mogelijk blijft met minimale helling in bochten of bij remmen en accelereren. Eerst zien en dan geloven, dus ja BYD PR-lui, dit is een open sollicitatie om de U9 zelf over een veeleisend parcours te jagen. Oh ja, er is nog een volstrekt zinloze maar opmerkelijke eigenschap van het DiSus-X Intelligent Body Control System, want de U9 kan moeiteloos dansen op muziek met slechts een klik op de knop. Veel gekker moet het niet worden… Een ander gekend kunstje (dat hij trouwens van de Yangwang U8 heeft afgekeken) is de zogenaamde tank turn, waardoor de auto rond zijn as kan draaien.

Met moederhuis BYD als ruggensteun mag het niet verbazen dat de Yangwang U9 gebruik maakt van indrukwekkende EV-technologie met 800 Volt. Nochtans is de Blade-batterij qua capaciteit aan de magere kant want met 80 kWh kunnen we ons niet inbeelden dat je heel ver geraakt op één lading. BYD claimt nochtans een rijbereik van 450 km, maar dat is volgens de Chinese meetwijze en niet volgens de WLTP-cyclus. Positieve keerzijde is wel dat de U9 tot maar liefst 500 kW kan snelladen, namelijk 250 kW maar dan aan 2 poorten tegelijk.
Design is redelijk, euh… Aziatisch
Het moet gezegd, deze Yangwang U9 is behoorlijk overweldigend als je er voor het eerst oog in oog mee staat. En natuurlijk is hij overduidelijk Aziatisch geïnspireerd, maar het resultaat is wat ons betreft alvast (visueel) indrukwekkender dan een Rimac Nevera of een Pininfarina Battista, om maar twee directe concurrenten te noemen. De imposante vleugel / picknicktafel achteraan is trouwens een optie, maar wel eentje die ruim 300 kilo aan extra downforce creëert. Het veelvuldig gebruik van carbon zorgt dan weer voor een positief effect op de weegschaal, al weten we niet hoeveel kilo’s die finaal afficheert.

Open je de elektrisch bediende vlinderdeuren, dan krijg je mits enige lenigheid toegang tot een luxueus aanvoelend interieur dat tegelijk ook redelijk sober aanvoelt. Geen overvloed aan knoppen of schermen dus, maar wel een sportieve en uitstekend afgewerkte cockpit die een zekere McLaren-vibe uitstraalde. Zeer geslaagd in ieder geval.
Betaalbaar dus, deze U9?
Wel euh, een soort van betaalbaar. In China betaal je voor de U9 omgerekend ongeveer 230.000 euro, maar reken maar op 250.000 flappen als ie op de Belgische prijslijst geraakt. Dat is natuurlijk een smak geld, maar als hypercar (want dat is hij toch echt wel) tegelijk een koopje. Voor een Rimac of Pinin betaal je uiteindelijk een veelvoud. Wat denk je, willen we deze Yangwang U9 op onze wegen zien verschijnen? Laat het weten in de comments.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen