Autonieuws: Teaser

Krijgt Dacia straks concurrentie van… Yugo?

Bovenaan de lijst van automerken waar we geen comeback van zouden verwachten: Yugo. Dat voormalig Joegoslavische merk maakte vroeger spotgoedkope auto’s, al waren ze vaak ook van twijfelachtige kwaliteit. Nu wil Yugo zich echter gaan heruitvinden… Want je weet wel: als Dacia het kan?

Had iemand je voor 1999 gezegd dat Dacia ooit groot zou worden, dan had je die waarschijnlijk afgeschreven als een verdwaalde communist. Voor Renault dat merk namelijk onder zijn vleugels nam, stond Dacia bekend als voormalige Sovjet-fabrikant van vaak hopeloos verouderde voertuigen. Spoel echter even 25 jaar door en de Dacia Sandero is de bestverkochte auto van heel Europa. Het kan dus best snel keren in de autosector, of dat hopen ze toch bij Yugo.

Grijp je kans, Stellantis

Ook dat uitgestorven Oostblokmerk plant namelijk een comeback maar mocht die naam je niks zeggen, dan zijn wij er om te helpen. Zo was het bekendste product van Yugo de Zastava Yugo, een auto die aanvankelijk onder de Zastava-merknaam op de markt kwam maar later gewoon Yugo zonder meer ging heten. Hij deelde flink wat van zijn techniek met de Fiat 127 maar de Yugo was goedkoper. De Yugo was echter ook van (nog) minder goede kwaliteit dan zo’n Fiat 127 dus tegenwoordig is het autootje compleet uit het straatbeeld verdwenen. Dat geldt trouwens ook voor Yugo zelf: in 2008 hield het merk samen met Zastava op te bestaan.

Image
Yugo comeback 2025

Daar zou nu echter verandering in moeten komen, of toch als het van ene Prof. Dr. Aleksandar Bjelić afhangt. Zijn dubbele titel alleen doet ons hem al bijna geloven, maar de Serviër blijkt ook nog eens ingenieur en econoom te zijn. Hij heeft de rechten op de Yugo-naam nu gekocht en schakelde een eveneens Servische designer, Darko Marčeta, in om de auto te ontwerpen die je in de beelden ziet. Het resultaat is een best knap ogende retrohatchback die naar eigen zeggen spotgoedkoop moet worden. Bovendien krijgt hij gewoon een benzinemotor al weten de Serviërs nog niet waar ze die precies vandaan gaan halen.

Zo zijn ze nog op zoek naar een partner die hen wil ondersteunen maar vinden ze die, dan beloven ze de nieuwe Yugo midden 2027 voor te stellen op de Expo van Belgrado… Dus wat denk je, Stellantis: is dit je kans om een échte Dacia-concurrent in je rangen te sluiten?

Image
Yugo comeback 2025

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen