Renault heeft een Volvo’tje gezet. De Fransen hebben namelijk een systeem gepatenteerd waarlangs de accu van een elektrische auto gemakkelijker geblust kan worden in geval van brand… En in plaats van dat patent vervolgens voor zich te houden, hebben ze het gewoon toegankelijk gemaakt voor de concurrentie.
Even een kleine voetnoot voor we aan dit artikel beginnen: EV’s vatten niét vaker vuur dan auto’s met verbrandingsmotoren. De naam zegt het al een beetje: auto’s met verbrandingsmotoren gebruiken letterlijk verbranding om te kunnen voortbewegen dus gaat het daar mis, dan is brand op plekken die je niet wil vaker het gevolg. Wanneer een elektrische auto echter wél eens vuur vat, is dat vuur doorgaans een stuk moeilijker om te blussen. Vooral als de accu bij de brand betrokken raakt, is er soms een enorme hoeveelheid water nodig om het vuur te bestrijden en daar heeft Renault iets op gevonden.
In een paar minuten onder water
Zij hebben namelijk een systeem bedacht waarbij het batterijpakket in een metalen kuip ligt, en die kuip is verzegeld met een soort breekplaat. Die kan je vergelijken met een omgekeerde dop waardoor het geheel in normale omstandigheden hermetisch is afgesloten. In geval van brand kan de hoge druk van de brandslang tijdens het blussen die dop echter indrukken, waardoor de accu in een paar minuten onder water gezet kan worden door een brandweerman die een beetje kan mikken. Renault noemt het systeem dan ook ‘Fireman Access’ en het zit nu al op alle elektrische auto’s en plug-inhybrides van de Renault-groep, dus ook die van Dacia, Alpine en micromerkje Mobilize.

Daar blijft het echter niet bij want hoewel Renault het idee uiteraard gepatenteerd heeft, is het niet van plan om dat patent voor zichzelf te houden. Zo kunnen andere autofabrikanten en toeleveranciers via Renault een gratis licentie verkrijgen om zo’n ‘Fireman Access’ ook op hun accu’s toe te passen, een beetje zoals Volvo destijds gedaan heeft met zijn uitvinding van de driepunts veiligheidsgordel. Renault koppelt echter wel één voorwaarde aan het gebruik van het patent: innovaties die op dit idee verder bouwen, moeten gedeeld worden met de rest van de sector… Dus wat denk je: is het eindelijk gedaan met doemdenken over brandende EV’s?
Reacties
door FLP
door Joram Van Acker
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen