Wat krijg je als je het iconische design van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 mixt met hedendaagse elementen? De Turbo 3, een restomod van het Frans-Amerikaanse Légende Automobiles.
Deze Légende Automobiles Turbo 3 is het geesteskind van de Franse autodesigner Alan Derosier. Die belandde in 2018 in Los Angeles, en geraakte al snel onder de indruk van de Californische car culture. Om niet de zoveelste Porsche-restaurateur te worden zoals Singer en Emory, besliste Derosier om het over een andere boeg te gooien en zich samen met twee andere landgenoten te wagen aan auto’s uit hun thuisland.
400 pk op de achterwielen
Het resultaat is dus deze Turbo 3, die voortborduurt op de legendarische Renault 5 Turbo en Turbo 2. Voor die Turbo 3 werden kosten noch moeite gespaard: “Wat als we geen compromissen hoefden te sluiten? Wat als we de beste elementen van beide auto’s namen en alleen technologie gebruikten om het gewicht en de elektronica te verbeteren? Eens we die vragen begonnen te stellen, was er geen weg terug”, aldus Légende Automobiles.
De Turbo 3 is meteen herkenbaar als Renault 5 Turbo, maar gebruikt koolstofvezel voor zijn koetswerk en werd iets breder om de grotere 16- en 17-duimsvelgen te kunnen huisvesten. De diffusor, achterspoiler en luchtsleuven in de C-stijlen werden specifiek voor deze Turbo 3 ontwikkeld. Centraal achterin huist een 400 pk sterke viercilinder, die via een manuele versnellingsbak de achterwielen aandrijft. De lichtblokken vooraan en achteraan maken tot slot gebruik van ledtechnologie.
En de prijs?
Hoeveel deze Turbo 3 van Légende Automobiles precies moet kosten, is niet geweten. Maar "we negeerden alle financiële adviezen en hebben de grote uitgaven niet geschuwd om ervoor te zorgen dat dit de best mogelijke versie van het icoon uit het B-segment wordt”, aldus de Franse Amerikanen. Met andere woorden: niet goedkoop, zo’n Turbo 3.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen