[Hot hatches][1] zijn euh... hot dezer dagen, ondanks de groene golf wil iedereen er eentje in hun gamma. Zo ook bij Citroën waar ze sinds kort een aparte DS-lijn opzetten. Daar kunnen ze mee spelen zoveel ze willen, zodat recent [een DS3 R][2] het levenslicht zag. Ook in de DS4 maakt de 1.6 THP met 200 pk het mooie weer, maar Citroën wil meer. Dat moet ook, willen ze de [Renault Mégane RS][3] en [Volkswagen Golf R][4] gaan bekampen. [1]: https://autofans.be/categorie/hot-hatch [2]: https://autofans.be/content/citro%C3%ABn-lanceert-ds3-racing [3]: https://autofans.be/content/rijtest-renault-m%C3%A9gane-rs-250-cup-mazda-3-mps-0 [4]: https://autofans.be/rijtest/rijtest-video-volkswagen-golf-vi-r-2010-0
Toch geeft Citroën de 1.6 THP niet zomaar wat meer vermogen. De motor in de DS4 R blijft 200 pk voortbrengen, maar zal worden bijgestaan door een elektromotor die de achterwielen zal aandrijven. Zo krijgen ze op hun eigen manier een mooie verdeling van het vermogen op de vier wielen en komen ze in de klasse van de +250 pk zonder de motor te forceren. De hybride opstelling kennen we van de dieselhybride bij Peugeot, Hybrid4 genoemd. Dankzij deze aandrijving zal de CO2-uitstoot niet boven de 120g/km uitstijgen. De standaard DS4 wordt voorgesteld in Parijs, eind deze maand, de DS4 Racing zal pas tegen 2013 het showpodium zien.
via: AutoExpress
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen