De pechverhelpingsdienst van VAB neemt het eerste interventievoertuig voor elektrische voertuigen in gebruik. Dat voertuig werd door de KAHO Sint Lieven samen met een aantal industriële partners ontwikkeld voor VAB.De wagen beschikt over een mobiele snellader, zodat elektrische voertuigen terug kunnen opgeladen worden om 25 km te rijden. De wagen heeft een battery pack aan boord met voldoende capaciteit voor het weer op weg helpen van vier gestrande elektrische voertuigen.
Ook een hybride stroomaggregaat kan extra energie uit koolzaadolie halen.
De interventiewagen kadert in het proeftuinproject van een de Vlaamse Regering rond elektrisch rijden. De input van de pechverhelping door VAB steunt op twee pijlers; enerzijds het slepen naar een laadpaal (een interventietijd van 50 minuten), of het ter plaatse opladen zoals hierboven beschreven (interventietijd: 20 minuten).
Het voertuig werd dus in België ontwikkeld en gebouwd. De aandrijving gebeurt op aardgas (CNG), waardoor de CO2-uitstoot 49 procent lager ligt dan bij een conventionele aandrijving, ook het fijn stof word gereduceerd (met maar liefst 97 procent) en de NO2-uitstoot ligt is nihil.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen