De prijs van de batterijen wordt vaak aangehaald als een van de redenen waarom een elektrische auto zoveel duurder is dan een auto met klassieke verbrandingsmotor. Maar tegen 2024 zou dat prijsverschil weggewerkt moeten zijn, zegt investeringsbank UBS.
De Zwitserse investeringsbank UBS nam de zeven grootste producenten van batterijen voor elektrische auto’s onder de loep, en concludeerde dat de productieprijs van die batterijen de komende jaren zal afnemen. Tegen 2022 zou die prijs minder dan 100 dollar per kilowattuur bedragen, waardoor het prijsverschil in de productie vergeleken met klassieke auto’s met verbrandingsmotor teruggebracht zou worden tot 1.900 dollar. Tegen 2024 moet dat prijsverschil volledig verdwenen zijn, zo berekende UBS.

De meerprijs van een elektrische auto vergeleken met een klassieke auto wordt vaak aangehaald als een reden om niet over te stappen op elektrische auto’s, zowel door consumenten als door klassieke autoconstructeurs. Als die factor is weggewerkt, moet dat de switch naar elektrische auto’s in een stroomversnelling brengen. “Er blijven niet veel redenen meer over om nog een verbrandingsmotor te kopen na 2025”, zegt UBS-analyst Tim Busch aan de Britse krant The Guardian.
De investeringsbank ziet nog een bijkomend effect van de dalende productieprijs van batterijen voor elektrische auto’s. De businesscase voor hybrides zou daardoor grotendeels wegvallen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen