De kwartaalcijfers bij Aston Martin liegen er niet om: het luxemerk heeft het nog steeds niet gemakkelijk. Ook in het derde kwartaal van 2021 draaiden de Britten verlies, al is er wel één — best omvangrijk — lichtpunt: de DBX.
Aston Martin heeft zijn cijfers voor het derde kwartaal van 2021 gepubliceerd en die zijn niet onverdeeld rooskleurig. Ondanks een hogere verkoop draaide het merk toch een verlies van 97,9 miljoen pond. Het opvallendste aan de resultaten is echter dat 2.186 van de 4.250 verkochte Astons in de voorbije drie kwartalen een DBX was — iets meer dan de helft dus.
SUV wel vaker redder
Dat mag echter niet verbazen want ook bij andere prestigieuze merken blijkt de komst van een SUV te zorgen voor een flinke stoot in de verkoopcijfers. Van Porsche, bijvoorbeeld, wordt wel eens gezegd dat de Cayenne het merk destijds redde van de ondergang. Het model leidt nog steeds het Porsche-gamma met 62.451 van de 217.198 exemplaren, gevolgd door de Macan met 61.944 orders. Lamborghini tekende een nog beter percentage op voor zijn Urus, goed voor 4.085 van de 6.902 verkopen in de eerste drie kwartalen van 2021.
Het succes van de DBX betekent daarom nog niet dat ze bij Aston Martin achterover kunnen leunen in hun geperforeerd lederen zetel — en dat doen ze ook niet. Zo zouden ze bezig zijn met de ontwikkeling van een krachtigere variant én twee hybrideversies voor hun SUV. Daarnaast zijn de ingenieurs in Gaydon druk in de weer met de productie van de Valkyrie, een handgemaakte hypercar die ruim 2,5 miljoen euro moet kosten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen