Dé job van de toekomst is gevonden: installateur van laadpalen. Adviesbureau Ernst & Young en Eurelectric, de federatie voor de Europese stroomsector, hebben namelijk onderzocht hoeveel laadpunten er precies op het Oude Continent zullen moeten staan zodra de EU de metaforische stekker uit de verbrandingsmotor trekt. Ze kwamen uit op een verbluffende 65 miljoen, al klinkt dat cijfer misschien moeilijker waar te maken dan het is.
10 miljoen openbare opladers
Van dat totaal van 65 miljoen laadpunten zal volgens het rapport namelijk 85 procent thuis komen te staan, en die vormen vermoedelijk niet het grootste probleem. Momenteel kiezen heel wat rijders van een elektrische auto of zelfs een plug-inhybride al voor de installatie van zo’n wallbox, en in sommige gevallen krijgen ze dit zelfs mee van hun werkgever indien het om een bedrijfswagen gaat. Een aantal landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, verplichten tegenwoordig ook al de installatie van een oplader aan elke nieuwbouwwoning. Naarmate het aantal elektrische auto’s omhoog gaat, is de kans dus groot dat het aandeel aan thuislaadpunten vanzelf ook aanzienlijk zal stijgen.
Indien je echter niet over een oprit beschikt of in een appartement woont ben je vaak toegewezen op publieke laadpunten, en daar wringt het schoentje misschien wel het hardst. Van de 65 miljoen geschatte opladers zullen er namelijk nog steeds een kleine 10 miljoen op openbare plaatsen moeten staan, en zo zijn er volgens de studie momenteel nog maar zo’n 374.000 over heel Europa. Vooral de overheden hebben dus werk aan de winkel indien ze de deadline willen halen, en de onze niet in het minste. Vlaanderen besliste namelijk om de aankoop van auto’s met verbrandingsmotoren niet pas te verbieden vanaf 2035, maar al vanaf 2029.
Reacties
door this
2 years agodoor Adriaan
2 years agodoor this
2 years agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen