Ook Britse sportwagenbouwer Lotus waagt zich binnenkort aan de SUV. Meer nog, die nog naamloze SUV zal exclusief met elektromotor op de markt komen. We wisten patentbeelden op te snorren, waardoor we zicht hebben op de elektrische SUV van Lotus. Mag de Audi e-tron aan de kant?
Onder impuls van moederbedrijf Geely is het Britse Lotus zich in een sneltempo aan het veranderen. Want met enkel lichtgewicht sportwagens red je het niet meer in de wereld. De komst van een volstrekt elektrische SUV moet de verkoop van het Britse merk serieus aanzwengelen. De Britten plagen al even met details van die nog naamloze SUV, wij gingen patentbeelden zoeken op het wereldwijde web. Mét succes! Want via het Australische patentenbureau konden we een SUV van Wuhan Lotus Cars Co., Ltd vinden met designers Ben Payne en Brad Page, niet toevallig twee designhoofden bij Lotus.
Sportieve lijnen
Kortom, de grijze plaatjes die je hier ziet tonen de toekomstige SUV van Lotus. Een opvallend sportief gestileerde SUV. Denk eerder Lamborghini Urus dan Audi e-tron. Zo schuwt de SUV van Lotus de scherpe lijnen niet. Opvallende kenmerken zijn de duivelshoornen achterop die fungeren als spoiler en LiDAR vlak boven de voorruit die gebruikt zal worden voor autonome tech.
Meteen valt ook de lage hoogte op. Dit lijkt eerder op een verhoogde stationwagen (à la Porsche Taycan Cross Turismo) dan op een volbloed SUV. Of het design écht des Lotus is, dat laten we in het midden. Al kan je er nu al prat op gaan dat een elektrische SUV van Lotus als zoete broodjes zal verkopen. Niet in het minst omdat Lotus haar pijlen op China richt, dé grootste EV-markt ter wereld. Qua aandrijflijn mag je mikken op een accupakket van rond de 100 kWh en twee elektromotoren die vlot 600 pk op de grond moeten zetten.
Meer op komst
Vier elektrische auto's tegen 2026, dat is het doel dat Lotus zich voorop heeft gesteld. Inderdaad, Lotus, het merk dat naam en faam verwierf door decennialang lichtgewicht sportwagens te bouwen met een minimum aan rijcomfort. Lotus is tegenwoordig echter deel van Geely, het moederbedrijf van onder andere Volvo, Polestar en Lynk&Co. Waardoor het tijd was voor een vlaag van verandering. Sportwagen Emira mocht kranig oudje Elise vervangen, elektrische hypercar Evija is er om aandeelhouders gelukkig te houden en daarnaast staan dus nog een elektrische SUV, sedan en sportwagen op de proppen. Die laatste wordt samen ontwikkeld met Alpine, het sportwagenbedrijf van Renault.
Voor de bouw van al die elektrische praal richt Lotus in Wuhan China een nieuw assemblage en R&D-center in. Moederbedrijf Geely heeft voor die toekomstplannen zo'n 1 miljard euro geïnvesteerd.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen