Na zowat elf jaar haalt Britse sportwagenfabrikant Lotus nog eens het doek van een nagelnieuw model. Die Evija is meteen compleet bonkers. Dankzij zijn elektrische aandrijving van 2.000 pk en een gewicht van net geen 1.7 ton. Crapuleus voor een EV met deze prestaties. Colin Chapman zou er alvast fier op zijn.
Lotus heeft nieuwe eigenaars. Geely, het bedrijf dat ook Volvo, Polestar en Lynk&Co in handen heeft. Een bedrijf dat van aanpakken weet. Want waar eerdere eigenaars van Lotus faalden, is Geely er wel in geslaagd om op een korte periode een compleet nieuw model te lanceren. Evija, daar luistert Lotus' nieuwste naar. En Evija, da's geen normaal kind in de Lotus-familie.
9 seconden
Met 1.670 kg is Evija namelijk opvallend zwaar voor een Lotus. Echter is het een pluimgewicht in zijn segment. Dat segment is dat van de elektrische hypercars. Jawel, Lotus dingt plots mee naar aandacht in een nagelnieuw segment. Niet slecht voor een bedrijf dat vanuit een schuur werkt.
We vergeven dan ook de kilo's van deze Evija, want hij zet riant vermogen in de plaats. 2.000 pk en 1.700 Nm om exact te zijn. Een 2.000 pk sterke Lotus, de wereld lijkt officieel doorgedraaid. Het resultaat is dat deze Britse raket amper 9 seconden nodig heeft... om de 300 km/u aan te tikken. Gebruik je liever brood-en-boter-cijfers, dan zal je moeten zeggen dat de 100 km/u wordt aangetikt in nog geen 3 seconden.
70 kWh
Schuldigen van dienst zijn vier elektromotoren die samen met Williams Advanced Engineering werden ontwikkeld. Die mogen hun peut halen uit een accupakket van 70 kWh. Lotus zeg alvast dat de Evija buiten hypersnel ook 400 kilometer ver moet geraken op elektriciteit. Al moet je volgens ons dan een fluwelen rechtervoet hebben.
Daarenboven laat Lotus weten dat de batterij in staat is om 800 kW per uur in zijn cellen te pompen, waardoor je binnen 9 minuten terug een volle "tank" hebt. Alleen... bestaat er nog geen oplaadpaal die zoveel vermogen door een kabel weet te sturen. Hoe dan ook, de nieuwste, strafste palen met een oplaadsnelheid van 350 kWh zorgen voor een oplaadsnelheid van 0 naar 70 kWh in amper 12 minuten.
Apple Carplay!
Je kan het natuurlijk al raden, knijterduur zal deze Evija zijn. Jep! En ook nog eens exclusief. 130 stuks zal Lotus er van bouwen, de prijs hangt tussen de 1.5 à 2 miljoen euro. Al krijg je daar wat voor in de plaats. Niet enkel die maffe prestaties, maar ook laserlichten, digitale zijspiegels en zelfs een infotainmentscherm met Apple Carplay en Android Auto. En het uiterlijk, dat is ook niet mis.
Volgend jaar zal Lotus starten met de productie van haar Evija. De orderboeken staan nog niet vol maar iets zegt ons dat na het lekken van de informatie en plaatjes dat niet al te lang zal duren. Een Bugatti Chiron is tenslotte zo gewoontjes anno 2019, mijnheer.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 10 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 15 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 20 uur geleden