De actieradius van een EV blijft één van de meest uitgesproken argumenten om nog even aan de diesel- of benzinewagen vast te houden, en we kunnen best begrijpen waarom. Hoe ver je EV namelijk ook op één lading stroom kan rijden, hij komt waarschijnlijk nog niet in de buurt van de actieradius van de gemiddelde auto met een verbrandingsmotor. Om de die-hard dieselaar te kunnen overtuigen, zal je met andere woorden met minstens 1.000 kilometer realistisch rijbereik moeten komen opdagen… En nu is er een fabrikant die dat ook effectief doet.
Inclusief ballast
Het Chinese Nio laat namelijk weten dat het 1.044 kilometer gereden heeft met zijn ET7 zonder tussendoor zelfs maar één keer te moeten bijladen. Die kilometers werden trouwens ook niet zomaar in één of ander laboratorium afgelegd door een professionele hypermiler. In de plaats daarvan reed de ET7 in kwestie van het welbekende Shanghai naar het minder bekende Xiamen met Nio’s CEO, William Li, achter het stuur. Om de test nog wat realistischer te maken, nam die ook de Senior Vice-President van het merk en de baas van een Chinees nieuwsmedium mee als ballast… En het is ook niet alsof ze tergend traag reden om stroom te besparen, want de gemiddelde snelheid doorheen de ruim 12 uur durende rit was 83,9 km/u.
Nu is zo’n Nio ET7 wel de ideale kandidaat om deze test mee uit te voeren, want het ding is verkrijgbaar met een relatief revolutionaire batterij. Die zogenaamde ‘Cell-to-Pack’-accu — of kortweg CTP — heeft volgens de fabrikant namelijk de grootste energiedichtheid van alle productierijpe batterijpakketten op de markt, waardoor er maar liefst 150 kWh aan cellen in de bodem van de ET7 past. Combineer dat met een gemiddeld verbruik van 13,2 kWh/100 km doorheen de hele rit en je eindigt zelfs met een beetje overschot na 1.000 kilometer: de Nio had nog 3 procent accucapaciteit over.
Het is trouwens niet de eerste keer dat een EV in de praktijk dik 1.000 kilometer haalt. Mercedes was Nio bijvoorbeeld al voor met zijn EQXX en start-up ‘Our Next Energy’ deed het ook al met een Tesla Model S waarin het zijn Gemeni-accu geplant had. In beide gevallen ging het echter om conceptcars terwijl deze Nio écht te koop is, alleen niet bij ons. Zo is het merk aanwezig in onder andere Nederland waar het de ET7 ook verkoopt, maar deze grote accu is voorlopig enkel in China verkrijgbaar.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen