Autonieuws: Varia

Er komen flinke kortingen aan op nieuwe auto's in 2024, dit is waarom

Het nieuwe jaar is pas begonnen maar we kunnen er nu al zeker van zijn dat het een bewogen jaar wordt in autoland. Midden 2024 voert de Europese Unie namelijk een aantal nieuwe veiligheidsregels in, en die kunnen wel eens interessante gevolgen hebben voor de prijzen van auto’s die daar niet aan voldoen.

Je hebt het vast ook al gemerkt, maar de prijzen van nieuwe auto’s stijgen jaar na jaar een beetje. Dat ligt niet alleen aan de gewoonlijke inflatie maar ook aan het feit dat er steeds meer van die auto’s verwacht wordt. Zo wil de koper natuurlijk liefst een hoogtechnologischer stuk automobiel dan voorheen, maar ook overheden verstrengen doorgaans hun vereisten voor nieuwe modellen. Dat laatste kan echter ook positieve gevolgen hebben, of toch indien je op het juiste moment een auto koopt.

General Safety-wat?

Midden dit jaar treedt namelijk de volgende fase van de 'GSR' of General Safety Regulation in voege. Dat is een set veiligheidsvereisten die de EU alweer in 2019 goedgekeurd heeft, en die fabrikanten nu al verplicht moeten implementeren op alle nieuwe voertuigen die vanaf juli 2022 gelanceerd werden. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom alle modellen die sindsdien onthuld zijn, beschikken over een alarmsignaal wanneer je sneller rijdt dan de aangegeven snelheid, standaard voorzien zijn van een noodremsysteem en een rijstrookassistent en je waarschuwen wanneer je niet aandachtig naar de weg kijkt.

Image
Hyundai productie 2024

Vanaf 7 juli 2024 worden al die regeltjes echter niet meer gewoon van toepassing op nieuw ontwikkelde auto’s, maar op alle nieuw verkrijgbare auto’s. Met andere woorden: een model dat oorspronkelijk op de markt kwam in pakweg 2018 moet vanaf dan ook standaard voorzien zijn van al die veiligheidsuitrusting. Dat is meteen ook de reden waarom heel wat fabrikanten hun verouderde modellen net vanaf midden 2024 vervangen door een nieuwe generatie of gewoon stopzetten, kijk maar naar de Porsche Macan of de Toyota GR86. In beide gevallen zouden de voordelen voor de constructeur niet opwegen tegen de kosten om ze weer helemaal conform de Europese regelgeving te maken.

De deur uit voor 7 juli

Wat heeft dit nu allemaal te maken met de prijzen van nieuwe auto’s dit jaar? Daarvoor gingen we te rade bij Kristof Winckelmans, Product Manager van Astara Western Europe. Die wees ons erop dat fabrikanten in zekere zin onder druk zullen staan om de niet-conforme auto’s die ze al geproduceerd hebben, de deur uit te krijgen tegen 7 juli 2024. Dat geldt met name voor exemplaren die gebouwd zijn vanaf 7 april 2024, want Europese landen hanteren doorgaans een derogatie — lees: uitzondering op de regel — van drie maanden. Dat betekent dat auto’s waarvan het gelijkvormigheidsattest uitgereikt is op of na 7 april 2024 ofwel moeten beantwoorden aan de GSR-regels, ofwel ingeschreven moéten zijn voor 7 juli.

Image
MG dealer 2024

Ook auto’s die voor 7 april geproduceerd zijn, vallen niet helemaal buiten schot. Dat geldt in het bijzonder in België, waar de overheid een derogatieregel van 10 procent hanteert. Dat wil zeggen dat fabrikanten een uitzondering krijgen op de nieuwe EU-wetgeving voor hoogstens 10 procent van het aantal auto’s dat ze in de voorbije 12 maanden hebben ingeschreven. Kortom: heeft bijvoorbeeld Hyundai het jaar voordien 12.000 auto’s ingeschreven in België, dan mag het nog 1.200 van de niet-conforme auto’s die ten laatste op 6 april 2024 geproduceerd werden, als nieuw verkopen gedurende 12 maanden.

Eerst goedkoper, dan duurder?

Het gevolg voor de prijzen van die auto’s laat zich dus al raden. Naarmate de deadline van 7 juli dichterbij komt, zullen merken steeds meer druk voelen om van hun eventuele stock aan niet-conforme auto's af te raken. Tel daar nog eens de onvoorspelbaarheid van de salonperiode bij op en de kans is niet onbestaande dat sommige fabrikanten hun verkoop overschatten, en zo met een hoop auto’s achterblijven die ze zo snel mogelijk de deur uit moeten krijgen. Hoewel heel wat merken hier ongetwijfeld op voorbereid zijn en anderen zelfs nog druk in de weer zijn om hun productieachterstanden van de coronacrisis weg te werken, is het bijna onvermijdelijk dat er daardoor midden dit jaar flink wat koopjes te rapen zullen zijn.

Er is echter ook een keerzijde aan dit verhaal want eens al die niet-conforme auto’s de deur uit zijn, kan het niet anders of de prijzen gaan stijgen. Plots moeten alle nieuwe auto’s namelijk verplicht gaan beschikken over meer technologie. In het geval van bijvoorbeeld een snelheidswaarschuwing hebben fabrikanten twee keuzes: ofwel monteren ze een camera in het front die verkeersborden kan lezen, ofwel voorzien ze het basismodel meteen van navigatie waarin snelheidsindicaties geprogrammeerd zitten. In beide gevallen betekent dat een duurdere basisversie, dus voor 2024 geldt: wil je een nieuwe auto relatief goedkoop op de kop tikken, koop hem dan in de eerste helft van het jaar.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen