Autonieuws: Varia

Verhuurder Hertz keert elektrokar, schrapt 20.000 EV’s uit aanbod in de VS

'Iedereen moet aan de stekker' en al die andere clichés, maar het financiële plaatje moet natuurlijk ook blijven kloppen. Dat is precies waar autoverhuurder Hertz nu mee lijkt te worstelen. De Amerikaanse tak van het bedrijf heeft namelijk zomaar even 20.000 EV’s uit zijn gamma geschrapt wegens te hoge herstellingskosten.

We schrijven eind 2021 wanneer autoverhuurder Hertz het goede voorbeeld geeft. Toen kocht het bedrijf in één klap maar liefst 100.000 Tesla Model 3’s aan om ze per direct aan hun voorheen nog fossiel tankende cliënteel te verhuren. Het was een eerste stap in de richting van een volledig geëlektrificeerd gamma, maar een dikke twee jaar na datum blijkt Hertz vooral stapjes terug te zetten.

Minder onderhoud, meer herstelling

De Noord-Amerikaanse afdeling van het verhuurbedrijf heeft namelijk — hou je vast — 20.000 elektrische auto’s uit zijn aanbod geschrapt. Die worden stuk voor stuk te koop aangeboden via Hertz’ verkoopafdeling, waar gewoonlijk auto’s verschijnen die flink wat jaren aan verhuur achter de kiezen hebben. In dit geval gaat het echter om pakweg Tesla Model 3’s van de bouwjaren 2021 en 2022 die de snellere Amerikaan soms voor nog geen 18.000 dollar — omgerekend 16.500 euro — op de kop kon tikken. Volgens persagentschap Reuters worden ze allemaal vervangen door nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in het verhuuraanbod.

Image
Tesla Model 3 Hertz 2024

De reden daarvoor is niet zozeer dat klanten zo’n traditioneler gemotoriseerde huurwagens verkiezen, maar wel dat EV’s simpelweg duurder zijn voor het bedrijf om op de weg te houden. Zo zijn er in normale gevallen wel minder onderhoudskosten verbonden met het houden van een EV maar zoals we allemaal wel weten, beantwoordt het gebruik van een huurwagen niet altijd aan die ‘normale gevallen’. Wanneer er met andere woorden schade is aan de elektrische auto’s, kost die Hertz meer om te herstellen dan bij een gelijkaardig model met een verbrandingsmotor onder de kap. Hoewel het hier enkel om de Amerikaanse tak van het verhuurbedrijf gaat, is dat een redenering die ook van toepassing is buiten de VS… Het is dus afwachten of ook de Europese tak van Hertz straks zijn elektrificatie gaat terugschalen.

Reacties

Niet alleen meer herstelling nodig ook milieu onvriendelijk. Meer bandenslijtage, batterijen die onnodig veel ertsen opslorpen. Nominaal 90.000 km om milieuvervuiling op het niveau van brandstofmeter te komen . Geen actieradius bij koudweer en onmogelijk ombij te laden . Een doodgeboren kind die normaal een snelle dood zou hebben moesten bepaalde politici niet gebrainwasht zijn door lobbyisten.

door Martin
19/01/2024, 12u07


Die ertsen zijn ook nodig bij benzine/dieselwagens hé, in mindere mate, maar ze zijn wel nodig. En de zoektocht naar alternatieven verloopt best vlot. Kobalt wordt steeds minder gebruikt in batterijen. Bij koudweer is er wel een actieradius, ik heb een 3j oude Tesla waar ik nog steeds 350km snelweg kilometers mee kan doen in putje winter zonder voor te verwarmen. En laden lukt probleemloos, waar haal je het vandaan dat je niet kan bijladen in de winter? En vanaf 90k kilometer al, toch mooi? Al mijn auto's zijn de 200k kilometers gepasseerd, dus dat is echt wel een gigantische winst. En die berekening is dan nog niet eens op basis van volledig groene elektriciteit, iets waar we elk jaar dichter bij komen. Gek dat ik al jouw argumenten zo makkelijk kan counteren, heb je echt niets deftigers meegekregen als anti EV propaganda?

door this
19/01/2024, 13u06


Ja de fossil liefhebbers gebruiken steeds dezelfde niet onderbouwde argumenten, 1 Tesla in de brand op 5000 brandstofauto's branden maar nee die Tesla's branden allemaal af. Vele youtube testvlogs met EV rijden , starten,laden in extreeme kou zonder problemen, maar nee volgens de fossils staan ze allemaal stil met vastgevroren laadkabels en bereik nul. Dat hun diesels niet meer rijden en indien op snelweg vast in de sneeuw..EV kan 48 uur staan met verwarming, doe dat maar met een stinkende ronkende motor 48 uur.. Oh ja de accu's van de Tesla joh elke 100.000 km een nieuwe nodig voor 20.000 dollar , ach ja we vergeten voor het gemak dat slechts 0,05% onder garantie een nieuw accupack heeft en de rest zonder noemenswaardige degradatie doorrijd en de eerste lichting met slechtere accu's al de 1.5 miljoen miles zonder problemen erop heeft zitten. En ja This zoals je al aangeeft vrijwel geen cobalt meer in EV accu's en zeker niet bij de nieuwe Tesla eigen cellen. Bandenslijtage, gewoon ook 40.000 km bij normaal gebruik

door Rob
19/01/2024, 14u17


In deze wereld zal het steeds hetzelfde zijn fanaten van, Audi, BMW, Mercedes, Volvo, of VW dan hoor je over hun wagen praten alsof er geen betere wagens zijn, nu met de Tesla en eigenaar ervan is het moeilijk om over de gebreken van hun wagen te praten en wat ik lees in de reactie"s zit vol tegen strijdigheden en over de juiste waarheid praat men nooit. Maar voor mij zijn electrische wagens een te duur verkocht product, en de premie's die regeringen uitbetalen gaan alle landen 5 a 6 miljard euro kosten per land over een periode van de 4 jaar dat deze worden toegepast, en dat gaat naar de fabrikanten van EV wagens boven op hun jaarlijkse subsidies. Dus voor mij hoeft het niet, de personen wagens zijn de kleinste vervuilers van het totaal 5% Co2 maar dat is niets tov de industries, maar de regeringen willen dit toch door ons strot duwen als het grote graal

door Peter pak
20/01/2024, 11u22


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen