Aston Martin heeft het doek getrokken van de Vantage GT4-racewagen. Dat is het kleinere broertje van de GT3 en deelt 80% van de onderdelen met de straatlegale Vantage. Zo ook de achttrapsautomaat van ZF. Daarvan mag je er echter maar zes gebruiken. Wacht, wat?
Geen paniek, Aston Martin introduceert niet plots BMW-gewijs "versnellingen in een maandabonnement", élke Vantage GT4 racewagen zal zes versnellingen krijgen die coureurs moeten bedienen via lepels achter het stuur. Ook al hangt er onder de carrosserie een 8-trapsautomaat van ZF.
Waarom?
De reden achter deze eigenaardige beslissing is misschien meer voor de hand liggend dan je denkt. Zo zijn GT4-racewagens vaak maar miniem afwijkend van het straatlegale model op technisch vlak. Om zo de kosten te drukken voor de raceklasse. Dat is niet anders voor deze Vantage GT4 die 80% van zijn onderdelen deelt met de reguliere Vantage. Wat er dan visueel anders is aan deze GT4? Een subtiele spoiler op de bips, een grotere splitter vooraan en een motorkap met meer koelsleuven voor de onveranderde 4-liter V8 van AMG.
De ramen worden vervangen door lichtere plexiglas-exemplaren en de brandstoftank verhuist. Onderhuids krijgt hij instelbare dempers en een specifieke ECU van Bosch Motorsport. De ZF-versnellingsbak met acht versnellingen komt ook vanuit de straatversie, maar GT4-regelgeving laat maximaal 7 versnellingen toe. Aston Martin gaat blijkbaar nog een stapje verder en houdt het op 6 versnellingen. Ook de GT4-versie van de Toyota GR Supra blokkeert de hoogste versnelling van de ZF8-automaat trouwens softwarematig. Kijk, dat weet je dan ook weer!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen