Er is nog geen witte rook voor de Audi-fabriek in Vorst, maar het scheelt misschien niet veel. Zo zouden vertegenwoordigers van een ander automerk de site inmiddels bezocht hebben om een overname te overwegen. Dat merk is Nio, een Chinese nieuwkomer die maar al te graag in Europa wil produceren.
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: het gaat niet goed met Audi Brussels. Zo besliste de Volkswagen-groep begin deze maand om geen nieuw model aan de fabriek toe te kennen, waardoor het bij de Q8 e-tron blijft. Die verkoopt echter niet aan de verwachte vaart waardoor de targets voor de komende jaren flink verlaagd werden, en er vanaf 2026 zelfs geen productie meer op de planning staat. De kans bestaat dus dat de Audi-fabriek in Vorst dan moet sluiten, waardoor de bijna 3.000 werknemers op straat zouden staan… Tenzij er natuurlijk een overnemer gevonden wordt.
Gered door EU-importtaksen?
Zo meldden we even geleden al dat er verschillende Chinese constructeurs interesse hadden, en één van die constructeurs heeft nu alvast een volgende stap gezet. Zo zou Nio de fabriek in de afgelopen weken bezocht hebben en momenteel overwegen om een bod uit te brengen. Zegt die naam je echter niks, dan nemen we je dat niet kwalijk want Nio verkoopt zijn modellen nog niet in België. Sinds 2021 is het merk echter wel actief op een aantal andere Europese markten — zoals Nederland, Duitsland en Noorwegen — met modellen als de ET7, de ET5 en natuurlijk de ET5 Touring, een heerlijk gelijnde elektrische break.
Waarom zou Nio dan toch in België een fabriek willen overnemen? De reden daarvoor is best simpel: Nio heeft dringend een fabriek buiten China nodig. De Europese Unie verhoogde namelijk net zijn importtarieven op aldaar gebouwde EV’s aanzienlijk waardoor vrijwel alle Chinese constructeurs die bij ons actief zijn, gingen zoeken naar mogelijkheden om hier te gaan produceren. BYD vond die mogelijkheden bijvoorbeeld al in Hongarije en Turkije maar voor een aantal andere fabrikanten is er nog geen oplossing. Eén van die fabrikanten is Nio en zij hebben er dus alle baat bij om een productieklare EV-fabriek in een uithoek als België over te nemen. Zo kunnen die controversiële EU-importtaksen misschien wel eens de redding van Audi Brussels worden… Of van ‘Nio Brussels’, als het merk tegen maandag beslist een bod uit te brengen. Wordt dus vervolgd!
Reacties
door dominiek
11 dagen geledendoor Erwin Cools
10 dagen geledendoor Nick Van Hemelryck
10 dagen geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen