Zie je een EV als de bliksem uit de startblokken schieten aan het stoplicht? Beschuldig de bestuurder dan niet meteen van roekeloos rijgedrag. Misschien heeft die bestuurder gewoon de laatste studie van Stanford University gelezen, en volgt hij hun advies op om de levensduur van zijn accu te verlengen.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je gaat een tweedehandsauto gaan bekijken met het doel om hem te kopen, maar wanneer je er aanbelt blijkt de vorige eigenaar een jongeheer met een pubersnorretje en een omgekeerd petje te zijn. Dan heb je vaak al geen zin meer om de auto in kwestie te kopen, want wie weet hoe hard het arme ding in zijn leven al heeft afgezien. Is die auto echter toevallig een EV, dan heb je er blijkbaar baat bij om hem net wél te kopen van jongeheren met pubersnorretjes en omgekeerde petjes.
Gebruik is niet belangrijkste factor
De Universiteit van Stanford — inderdaad, best een geloofwaardige bron — heeft namelijk onderzocht hoe snel de batterijen van EV’s degraderen. Zo heeft het team gedurende twee jaar de gezondheid van 92 EV-batterijen in de gaten gehouden in realistische omstandigheden en daaruit blijkt dat ze gemiddeld maar liefst 40 procent trager hun capaciteit verliezen dan voorspeld. In tegenstelling tot wat de onderzoekers hadden verwacht, speelde het daarin zelfs amper een rol hoe voorzichtig je met de accu omgaat.
Zo wordt doorgaans afgeraden om te vaak te snelladen, korte ritten te maken of je laadtoestand te diep te laten zakken maar dat bleek bij normaal gebruik allemaal geen merkbaar verschil te maken. Enkel bij pakweg elektrische bestelwagens, die bijna non-stop onderweg zijn, kon een snellere accudegradatie vastgesteld worden. Bij zo’n extreem gebruik begint het aantal cyclussen die de accu doorloopt dus wel zijn tol te eisen. Bij EV’s die daarentegen gewoon gebruikt worden om naar het werk of naar de winkel te rijden en af en toe eens op reis te gaan, blijkt de belangrijkste factor van accudegradatie nog steeds gewoon het onvermijdelijke verloop van de tijd te zijn en niet het gebruik.
Vloer je gaspedaal vaker
Wel integendeel: de studie stelde vast dat intensiever gebruik de levensduur van het batterijpakket net ten goede kan komen. Daarvoor halen de onderzoekers één specifiek voorbeeld aan en dat voorbeeld kan adrenalinezoekers wel eens gelukkig maken. Zo merkten ze op dat korte, krachtige acceleraties bijdragen tot een tragere accudegradatie — echt waar. In tegenstelling tot wat ingenieurs dus al sinds jaar en dag verkondigen, kan het helemaal geen kwaad om de batterij bloot te stellen aan zo’n snelle ontladingen… Sterker nog: de batterij heeft er net deugd van.
Met andere woorden: sta je met je EV te wachten aan het rood licht, denk er dan toch maar eens over na om je gaspedaal compleet te vloeren zodra dat licht groen wordt. En word je daarbij ingehaald door een andere EV-rijder die zijn gaspedaal nog harder vloert, weet dan dat die op dat moment nog beter zorg aan het dragen is voor zijn auto. Niet onze woorden, maar die van bollebozen aan de Stanford University.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen