Zin in een spraakmakend stukje statistiek? Komt eraan, want datadienst CarVertical heeft eens becijferd welke auto’s het vaakste met schade te maken krijgen. Als winnaar komt daar niemand minder dan BMW uit de bus… Of moeten we “verliezer” zeggen, want het percentage aan schadegevallen ligt er wel héél hoog.
Een ongeval, het kan de besten overkomen. Soms loop je nu eenmaal eens tegen de grenzen van je eigen stuurmanskunst aan wanneer het wegdek wat te glad of de omgeving wat te donker wordt. In andere gevallen kan je er zelfs helemaal niks aan doen en is iemand anders verantwoordelijk voor je blutsen, maar wie overkomt zo’n blutsen het vaakste? En nog interessanter: met wat voor auto’s rijden ze zodat je in het vervolg in een flinke boog om hen heen kan rijden?
Niét enkel premiummobielen
Dat wilden de dames en heren bij CarVertical ook wel eens weten, en daarom gingen ze met de zakrekenmachine door hun data. Daar hebben ze trouwens flink wat van want CarVertical is een dienst die de onderhouds- en schadegegevens van auto’s over heel Europa in de gaten houdt. Die gegevens kan je dan tegen betaling consulteren indien je wil weten of een tweedehandsje dat je op ’t oog hebt ooit een ongeval heeft gehad. Van al die naar eigen zeggen miljoenen aan data heeft het bedrijf nu dus becijferd welk percentage per automerk al eens schade liet optekenen… En dit is het resultaat.
Bovenaan staat, jawel, BMW en het aandeel aan auto’s met een schadehistoriek is er best schokkend. Zo heeft maar liefst 66,7 procent van de BMW’s in hun systeem ooit al eens een schadeherstelling laten uitvoeren, je leest het goed: dat is twee op drie! De gemiddelde BMW heeft volgens de datadienst zelfs 2,03 schadegevallen op zijn naam. Denk daarom echter niet dat de lijst vol premiummobielen staat want de tweede plaats gaat naar Hyundai met 62,1 procent, gevolgd door Subaru met 59,5 procent op plek drie.
De rest van de lijst laten we je hierboven zelf even doornemen maar er hoort één voetnootje bij: CarVertical maakt geen onderscheid in de ernst van de schade. Kortom: een BMW die binnengebracht wordt voor een nieuw spiegelkapje weegt even zwaar mee als een Hyundai die compleet perte-totale verklaard wordt…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen