De Kempense stad Geel kan je bezwaarlijk de hotspot van de Belgische automobiel noemen. Toch borrelt er iets in de grond van de Barmhartige Stede. Met dank aan OneAutomotive, de "new importeur on the block" die zich jaar na jaar weet op te werken in de Belgische inschrijvingslijsten. De gouden formule? Een gamma aan betaalbare (Chinese) auto's voor de particulier, desgewenst met LPG.
Vele kleintjes maken één...
Vooreerst de harde cijfers: vorig jaar verdeelde OneAutomotive merken Baic, Forthing, DFSK, Livan, BAW, Jac, Seres en SWM. Merken die op zichzelf niet meteen een deuk weten te maken in de Belgische verkooplijsten. Zo gingen er amper 15 SWM's over de toog (Britse sportwagenbouwer McLaren verkocht meer auto's) en ook DFSK stuikte op een eerder bescheiden 67 stuks. Forthing en Baic deden het echter een stuk beter met respectievelijk 112 en 103 inschrijvingen.
Tel je de gehele merkencluster samen, dan kom je uit op 313 ingeschreven auto's. Dat is goed voor ongeveer 0,07% marktaandeel, wat te vergelijken valt met pakweg Lynk&Co. Interessanter: Subaru schreef vorig jaar amper 268 voertuigen in. Waardoor je kan stellen dat OneAutomotive groter is dan Subaru België! Waarom dat zo interessant is? In 1975 opende het familiebedrijf achter OneAutomotive een Subaru-dealer in exact dezelfde garage in Geel! De keuze om Subaru links te laten liggen en zelf auto's te importeren bleek dus geen slechte zet.
Inspelen op de noden
Waarom steeds meer klanten hun weg vinden naar de producten van OneAutomotive is an sich geen al te moeilijk vraagstuk. De voorbije jaren wist het bedrijf gerund door Ignace en Elvira Laenen (broer en zus) het koren van het kaf te scheiden. Zo werden er initieel een hoop auto's verkocht met een bedenkelijk kwaliteit en styling. Anno 2025 bestaat de line-up uit enkele welgemikte Chinese producten. Merk op dat we niet "Chinese elektrische producten" zeggen, want het gros van de line-up komt met beproefde benzinemotoren die desgewenst uitgerust kunnen worden met een LPG-installatie.
Hoewel een Forthing U-Tour minder premium klinkt dan "Volkswagen Tiguan", koop je wel voor 32.000 euro een full-option MPV met zeven zitplaatsen, moderne benzinemotor en automaat. De Livan X3pro is dan weer een compacte hatchback à la Dacia Sandero Stepway voor nog geen 16.000 euro. Weerom: full option! Nogmaals: auto's zoals de U-Tour en X3pro tonen wat de Belgische particulier eigenlijk écht zoekt.
Faxmachines
De grootste horde die OneAutomotive echter te overwinnen heeft, is de naamsonbekendheid die ontstaat door de cluster aan merken. Livan, DFSK, SWM... ze hebben in de volksmond de bekendheid van een lokale straatzanger. Desalniettemin is het duidelijk dat OneAutomotive bij lange nog niet het plafond heeft bereikt. Dat blijkt ook uit de doelstellingen voor 2025. Zo wil het de inschrijvingen nog eens verdubbelen tegenover 2024, waardoor je richting zo'n 600 voertuigen begint te kijken, die verkocht zullen worden bij de zowat 20 multimerken-dealers in België en Luxemburg.
Hoe OneAutomotive dit streefdoel wil behalen? Door nog meer modellen aan te bieden. Zo krijgen we dit jaar de Baic BJ30e en BJ60, de DFSK e5 PHEV en pick-up Rich6, Livan X6, hybridversies bij Forthing en de Forthing V9, een luxebusje à la Lexus LM. Jep, Autofans allerlande hebben weer wat huiswerk met het leren van nieuwe namen die zo thuis zouden kunnen horen op een faxmachine.
Reacties
door Leo Verreth
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen