Autonieuws: Varia

Hoe ex-Subaru-dealer groter werd in België dan... Subaru: Waarom je niet meer rond OneAutomotive kan

OneAutomotive, het is een naam die waarschijnlijk niet meteen een belletje doet rinkelen. Toch wist het familiebedrijf uit Geel - dat een rist Chinese merken importeert - zich boven Subaru te zetten in de Belgische inschrijvingslijsten van 2024. Opmerkelijk, want de familie was ooit zelf Subaru-dealer.

De Kempense stad Geel kan je bezwaarlijk de hotspot van de Belgische automobiel noemen. Toch borrelt er iets in de grond van de Barmhartige Stede. Met dank aan OneAutomotive, de "new importeur on the block" die zich jaar na jaar weet op te werken in de Belgische inschrijvingslijsten. De gouden formule? Een gamma aan betaalbare (Chinese) auto's voor de particulier, desgewenst met LPG.

Vele kleintjes maken één...

Vooreerst de harde cijfers: vorig jaar verdeelde OneAutomotive merken Baic, Forthing, DFSK, Livan, BAW, Jac, Seres en SWM. Merken die op zichzelf niet meteen een deuk weten te maken in de Belgische verkooplijsten. Zo gingen er amper 15 SWM's over de toog (Britse sportwagenbouwer McLaren verkocht meer auto's) en ook DFSK stuikte op een eerder bescheiden 67 stuks. Forthing en Baic deden het echter een stuk beter met respectievelijk 112 en 103 inschrijvingen.

Image
Baic X55 test info belgie review

Tel je de gehele merkencluster samen, dan kom je uit op 313 ingeschreven auto's. Dat is goed voor ongeveer 0,07% marktaandeel, wat te vergelijken valt met pakweg Lynk&Co. Interessanter: Subaru schreef vorig jaar amper 268 voertuigen in. Waardoor je kan stellen dat OneAutomotive groter is dan Subaru België! Waarom dat zo interessant is? In 1975 opende het familiebedrijf achter OneAutomotive een Subaru-dealer in exact dezelfde garage in Geel! De keuze om Subaru links te laten liggen en zelf auto's te importeren bleek dus geen slechte zet.

Inspelen op de noden

Waarom steeds meer klanten hun weg vinden naar de producten van OneAutomotive is an sich geen al te moeilijk vraagstuk. De voorbije jaren wist het bedrijf gerund door Ignace en Elvira Laenen (broer en zus) het koren van het kaf te scheiden. Zo werden er initieel een hoop auto's verkocht met een bedenkelijk kwaliteit en styling. Anno 2025 bestaat de line-up uit enkele welgemikte Chinese producten. Merk op dat we niet "Chinese elektrische producten" zeggen, want het gros van de line-up komt met beproefde benzinemotoren die desgewenst uitgerust kunnen worden met een LPG-installatie.

Luxe-MPV voor prijs van kale VW Golf...| Forthing U-Tour getest (2023)

Hoewel een Forthing U-Tour minder premium klinkt dan "Volkswagen Tiguan", koop je wel voor 32.000 euro een full-option MPV met zeven zitplaatsen, moderne benzinemotor en automaat. De Livan X3pro is dan weer een compacte hatchback à la Dacia Sandero Stepway voor nog geen 16.000 euro. Weerom: full option! Nogmaals: auto's zoals de U-Tour en X3pro tonen wat de Belgische particulier eigenlijk écht zoekt.

Faxmachines

De grootste horde die OneAutomotive echter te overwinnen heeft, is de naamsonbekendheid die ontstaat door de cluster aan merken. Livan, DFSK, SWM... ze hebben in de volksmond de bekendheid van een lokale straatzanger. Desalniettemin is het duidelijk dat OneAutomotive bij lange nog niet het plafond heeft bereikt. Dat blijkt ook uit de doelstellingen voor 2025. Zo wil het de inschrijvingen nog eens verdubbelen tegenover 2024, waardoor je richting zo'n 600 voertuigen begint te kijken, die verkocht zullen worden bij de zowat 20 multimerken-dealers in België en Luxemburg. 

Image
BAIC BJ30 2024

Hoe OneAutomotive dit streefdoel wil behalen? Door nog meer modellen aan te bieden. Zo krijgen we dit jaar de Baic BJ30e en BJ60, de DFSK e5 PHEV en pick-up Rich6, Livan X6, hybridversies bij Forthing en de Forthing V9, een luxebusje à la Lexus LM. Jep, Autofans allerlande hebben weer wat huiswerk met het leren van nieuwe namen die zo thuis zouden kunnen horen op een faxmachine.

Reacties

Dit bericht moet je toch wat relativeren ten opzichte van Subaru, we spreken hier wel over 8 verschillende merken tegenover 1 merk! Daarbij wil ik nog wat opmerken: One Motive is eigenlijk Garage Laenen in Geel vroeger, het garage bedrijf heeft nooit een standvastigheid gekend omdat het in het verleden al verschillende merken verkocht heeft, zo ook Kia, niet bepaald een merk dat weinig verkoopt. Het is alsof ze zelf niet weten wat ze willen, ook ik heb er een paar keer geweest voor offerte, laatste keer voor Kia Optima. Ze zijn inderdaad met Subaru gestart, dan gestopt en een tijd later weer terug en dan weer gestopt. Hoe kan je zo een vertrouwen opbouwen? Dit lijkt op maar 1 doel: als er maar winst gemaakt wordt, de rest is bijzaak. Neen geef mij dan maar Garage Germaine te Koningshooikt/Lier, dat is pas een garage en service met Subaru en voor de klant! Dankzij verkoop vrachtwagens MAN kunnen zij dit doen, want anders kun je inderdaad van Subaru alleen niet leven door lage verkoop. Mensen weten echter niet wat ze missen met Subaru, want op lange termijn ben je met dit merk zeer goed af en zeer goedkoop onderhoud, en wat een service! Wie denkt omdat iets veel verkoopt je daar moet zijn om het beste af te zijn zal in praktijk niet altijd zo zijn. Hier in Europa heeft men niets begrepen van Subaru, in Amerika verkoopt het wel goed en wordt het gewaardeerd. Hier denkt men met premium en iets dat veel verloop het beste af te zijn... De auto journalistiek heeft het ook niet begrepen met Subaru,ze bekijken het vanuit hun standpunt maar niet in een breed perspectief. Steeds ook dat gejammer over hoog verbruik, wel mijn Outback 2018 destijds verbruikte gemiddeld 8.1 l/100km en dat voor permanente vierwielaandrijving, 2.5 motor en grote wagen; doen anderen zoveel beter? Dit zonder elektrische ondersteuning. In zomer kon ik soms zelf 7,6 l halen!

avatar
door Leo Verreth
08/01/2025, 09u45


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen