Autonieuws: Varia

Suzuki salon-speeddate met Europese baas Koichi Suzuki

In de coulissen van het autosalon slaagde Autofans er in om een paar belangrijke namen te strikken voor een gesprek. Bij Suzuki konden we enkele vragen stellen aan Koichi Suzuki, grote baas van Suzuki Europa. Is de e Vitara nu meer een Suzuki, of een Toyota?
AF: Mr Suzuki, hoe belangrijk is de lancering van de Vitara E voor Europa? 

Heel belangrijk. Dit is onze eerste volledig elektrische auto die wereldwijd beschikbaar wordt. Hij zal ons moeten helpen om onze eco-footprint te verbeteren.  Daarnaast zal hij ook ons imago een flinke boost geven.

Image
Suzuki salon
AF: En je doet dit in samenwerking met Toyota. Is het dan meer een Suzuki of toch een Toyota?

Natuurlijk werken we opnieuw samen met Toyota, ze hebben veel ervaring. Zo'n samenwerking heeft ons geholpen met het beter begrijpen van het segment en de technologie. Het platform is samen ontwikkeld door Suzuki, Toyota en Daihatsu Motor Corporation. Maar het voertuig zelf is door Suzuki ontwikkeld. Het Suzuki-DNA is dus absoluut aanwezig. 

AF: Zal de e Vitara goedkoper zijn dan de Toyota?

Niet noodzakelijk, we zullen ook de uitrusting moeten vergelijken. En we hebben ook veel geïnvesteerd in de technologie zoals de vierwielaandrijving met twee motoren. 

Image
Suzuki salon
AF: Hebben jullie eigenlijk getwijfeld over de naamgeving? Waarom hebben jullie gekozen voor Vitara?

Het kon inderdaad ook een ander naam zijn maar Vitara heeft een sterke reputatie en kan bogen op een mooie geschiedenis. Zeker omdat het hier een functionele en ruime SUV betreft, waren we meteen overtuigd dat e Vitara de juiste keuze is.

Groeien in Europa?

AF: Suzuki is vandaag de 7e grootste constructeur, en dat succes is vooral te danken aan jullie marktpositie in India. Europa is veel moeilijker als groeimarkt, willen jullie hier wel blijven?

Dat is een goede vraag en het antwoord is volmondig ja. We zullen moeten bekijken hoe snel de markt kan groeien voor ons. Bijvoorbeeld in het segment van de e Vitara duurt het langer dan verwacht alvorens de klanten massaal kiezen voor de elektrische aandrijving. We zijn ons daarvan bewust. Maar dat betekent niet dat Europe niet interessant is voor ons. Je zal merken dat er nog lanceringen in de pipeline zitten, van zowel elektrische als ICE-modellen.

AF: Jullie zijn specialisten in ultra-compacte stadswagens, de zogenaamde kei-cars. Is daar geen markt voor bij ons?

Dat is een heel goede en interessante vraag. Onze bedrijfsfilosofie is Sho-Sho-Kei-Tan-Bi of vrij vertaald “kleiner, minder, lichter, korter en schoonheid”. In de wereld worden we vaak geleid door het credo: hoe groter hoe beter. Maar bij Suzuki geloven we dat het anders kan. En ik voel dat de filosofie om de wereld meer CO2-neutraal te maken, onze filosofie ondersteunt. Die shift naar kleinere maar even bruikbare auto’s, kan er zeker komen. Een kei-car heeft een lengte van ongeveer 3,4 meter en de hoogte is iets minder dan 1,5 meter. Maar binnen die afmetingen slagen we erin om de auto heel erg functioneel en bruikbaar te maken. Het boxy-concept maakt zo’n model erg interessant. 

Image
Suzuki kei cars
AF: Kei-cars zijn ook vaak gedurfd qua ontwerp, en dat is bij Suzuki niet altijd het geval. De nieuwe Swift bijvoorbeeld, is erg conservatief.

Dat klopt en dat is een bewuste keuze. Onze Swift-klanten willen liever een behoudensgezinde aanpak. Ze leunen erg op de geschiedenis van het model en willen liever geen grote schok bij een modelwissel. De verkoopcijfers bewijzen trouwens dat we de juiste aanpak hebben, want de nieuwe Swift doet het erg goed.

AF: Is het denkbaar dat Suzuki een auto specifiek voor Europa ontwikkeld?

Dat zou een manier kunnen zijn maar we hebben wereldwijd een ontzettend groot gamma waar we uit kunnen kiezen zodat we ook een brede variëteit aan modellen kunnen aanbieden in Europa. We hebben dus de ressources, maar we willen niet te snel gaan. 

AF: U heeft de verantwoordelijkheid voor Europa. Waar wilt u met Suzuki staan binnen pakweg 3 jaar? 

Eerst wil ik Suzuki succesvol maken in deze moeilijke transitieperiode. Ik zie een sterke EV-basis en daarom komt de e Vitara op het juiste moment. En als die markttrend zich doorzet, dan zullen we uiteraard volgen met nieuwe modellen. In deze fase willen we niet te agressief zijn omdat de markt erg fragiel en onzeker is. Het kan eerlijk gezegd nog een paar jaar duren alvorens we voor Europa de finale beslissing nemen waar we heen moeten. 

Image
Suzuki salon

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen