Autonieuws: Varia

Trekt Stellantis stekker uit Maserati?

Gigant Stellantis heeft een investering van 1.5 miljard euro in Maserati geschrapt. Een beslissing met verregaande gevolgen voor het noodlijdende merk. Is het vet nu echt van de soep?

Stellantis zoekt naarstig naar een nieuwe CEO sinds het plotse (maar niet onverwachte) vertrek van Carlos Tavares vorig jaar december. Toch zit de groep met merken zoals Fiat, Jeep, Citroën, Peugeot en Opel in de portefeuille niet stil. Zo besloot het een eerder toegekende investering van 1.5 miljard euro in Maserati terug te trekken. Waarom?

Een schim van zichzelf

Al zo lang dat Autofans bestaat, zo lang hangt de toekomst van Maserati aan een zijden draadje. Het Italiaanse luxemerk wist zich nooit uit te werken tot een gigant à la Ferrari. Ook al vond het zichzelf de voorbije decennia meermaals uit. Eerst met de Ghibli sedan (die er zelfs met een diesel kwam), recent met een nieuwe sportwagen (de MC20) en een SUV (Grecale). Op papier zijn dat stuk voor stuk voertuigen die als zoete broodjes moeten verkopen, de verkoopcijfers wijzen anders uit.

Image
MASERATI RECALE TROFEO REVIEW 2022
Zelfs een SUV kon Maserati niet redden...

Vorig jaar halveerde de verkoop van Maserati. Van 26.600 auto's naar amper 11.300 auto's. Goed voor een rode streep onder de rekening van 260 miljoen euro. Het merk heeft dus nood aan geld en competitieve modellen om een deuk te kunnen maken. Maar zelfs Stellantis twijfelt nu over de toekomst van het Italiaanse luxemerk. Door 1.5 miljard euro aan steun vanuit Stellantis te schrappen, zal Maserati noodgedwongen bepaalde projecten en toekomstige voertuigen moeten schrappen. De enige redding? Die zal van de nieuwe CEO van Stellantis moeten komen, al is het maar de vraag of die een boontje heeft voor Maserati. Bidden Maserati, dat is al wat je nu nog kan doen...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.