In juni werden de Citroën C3 en de DS3 van bepaalde bouwjaren plots uitgeroepen tot tikkende tijdbommen. Zo moest moederhuis Stellantis ze stuk voor stuk terugroepen om hun airbags te vervangen, want die konden zonder aanleiding ontploffen. Hoeveel van die auto’s zouden intussen al een nieuwe airbag hebben?
Heb jij een Citroën C3 of DS3 van 2009 tot 2019 op je naam staan? Dan is de kans groot dat je afgelopen juni een verontrustende brief in de bus kreeg. Toen maande autofabrikant Stellantis namelijk aan om niet meer met die auto’s te rijden in navolging van een dodelijk incident in Frankrijk. Daar ontplofte een airbag zonder aanleiding waardoor Stellantis alle airbags van de fabrikant Takata in die modellen gratis moest vervangen door nieuwe, veiligere exemplaren. In totaal ging het om 441.000 auto’s dus euh, twee maanden na datum: hoeveel van die auto’s hebben al een nieuwe airbag?
270.000 vervangingen op twee maanden
Welgeteld 61 procent, zo blijkt. Dat cijfer heeft Stellantis althans doorgegeven aan consumentenorganisatie Test Aankoop en reken je dat een beetje uit, dan zijn er Europawijd zo’n 270.000 Citroëns C3 en DS’en 3 bij de garage gepasseerd. Dat is hoe dan ook een enorm aantal en Stellantis gaf ook mee dat het vervangen van die airbags gemiddeld 1 uur 20 minuten per auto in beslag neemt. Reken daar de mogelijkheid van een gratis vervangwagen bij en je snap al snel waarom de autofabrikant rekent op een kostenplaatje van 239 miljoen euro voor de hele terugroepactie.

Dat gezegd zijnde, betekent dat meteen ook dat 39 procent van die Citroëns en DS’en nog niet langs de garage gepasseerd is. Dat komt dus overeen met zo’n 171.000 auto’s die ofwel nog rondrijden met een potentieel gevaarlijke Takata-airbag, ofwel aan de kant staan in navolging van het ‘Stop Drive’-order dat Stellantis uitstuurde… En dan hebben we het alleen nog maar over de modellen onder de vleugels van dat ene concern. Ook talloze andere autofabrikanten hebben namelijk airbags van Takata gemonteerd en Test Aankoop betreurt dat daar vaak minder duidelijkheid bestaat over of die al dan niet vervangen zijn… Dus zo zie je maar: Stellantis doet ook niet àlles verkeerd.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen