Autonieuws: Varia

Zoveel miljoenen euro kost de airbag-terugroepactie aan Stellantis

Heb jij een Citroën C3 of DS 3 met bouwjaar van 2009 tot 2019? Dan is de kans groot dat die nu al even stilstaat, want moederhuis Stellantis moet in elk van die auto’s de airbags vervangen. Dat doet het gelukkig gratis als deel van een terugroepactie, en nu weten we ook hoeveel die terugroepactie Stellantis kost.

Vorige maand brak de hel nog maar eens los voor Stellantis. Toen zag het concern zich genoodzaakt om een zogenaamde ‘Stop Drive’-actie op poten te zetten voor alle Citroëns C3 en DS’en 3 gebouwd van 2009 tot 2019. Daarin waren airbags van de fabrikant Takata gemonteerd maar die blijken te kunnen ontploffen, met minstens één fataal incident in Frankrijk tot gevolg. Daardoor moest Stellantis de airbags van alles samen 441.000 auto’s op eigen kosten vervangen als deel van een terugroepactie… En dat voelt het concern natuurlijk in zijn portemonnee.

500 euro per teruggeroepen auto

Stellantis heeft nu namelijk zijn gedetailleerde resultaten voor het eerste halfjaar van 2025 gepubliceerd, en die zijn niet mals. Zo draaide het concern in totaal 2,3 miljard euro verlies maar dat weten we al langer dan vandaag, want dat cijfertje kwam vorige week al naar buiten. Toen lichtte Stellantis toe dat het gros van die verliezen te maken hadden met flink gedaalde leveringen, vooral in de VS. Daarnaast zorgden importtarieven voor nog eens 300 miljoen euro verlies op auto’s die wél in de VS verkocht raakten maar toen bleven we met één vraag zitten: wat is eigenlijk de impact van die gigantische Takata-terugroepactie?

Image
Citroën C3 takata 2025

Dat kunnen we nu zeggen, want Stellantis zet de terugroepactie in zijn tabel met onvoorziene uitgaven. Daar staat te lezen dat het vervangen van al die airbags goed is voor een totaal kostenplaatje van 239 miljoen euro. Reken je dat grofweg uit, dan kost elke auto die binnenkomt om de airbags te vervangen Stellantis iets meer dan 500 euro… maar dat is allesbehalve de grootste onvoorziene kost die het bedrijf in zijn halfjaarlijkse rapport zet. Die eer gaat namelijk naar het stopzetten van zijn waterstofprogramma, waar Stellantis blijkbaar 733 miljoen euro’s in gestoken heeft die het nooit meer zal terugzien.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen