Kijk even weg als je dacht dat waterstof de toekomst van milieubewuste mobiliteit zou zijn. Stellantis spreekt je dan namelijk tegen, want dat concern trekt de spreekwoordelijke stekker uit zijn waterstofproject. De reden: tot zeker eind dit decennium ziet het geen draagvlak voor de technologie.
Deze zomer zou het eindelijk zover zijn: dan moest de massaproductie van Stellantis’ langverwachte bestelbusjes op waterstof beginnen. Zo zouden enerzijds de Opel Movano en zijn afgeleiden bij Citroën, Fiat en Peugeot verkrijgbaar worden met brandstofcel, naast de Opel Vivaro en platformgenoten anderzijds. De productie ging gebeuren in twee fabrieken in Frankrijk en Polen maar amper een maandje voor aanvang krijgen die fabrieken nu toch iets anders in hun agenda.
Investeringen en stimulansen nodig
Stellantis heeft namelijk officieel aangekondigd dat het zijn waterstofproject stopzet. De productie van die busjes zal dus toch niet van start gaan, en verdere ontwikkelingen worden ook on hold gezet. Het concern zegt dat het geen draagvlak ziet voor bedrijfsvoertuigen op waterstof tot ten minste het einde van dit decennium. Zolang er geen duidelijke stimulansen vanuit de overheid en forse investeringen in infrastructuur — lees: meer tankstations — komen, is het ontwikkelen van aandrijflijnen op waterstof volgens Stellantis dus economisch niet verantwoord.

Nu goed, er zijn natuurlijk nog heel wat andere autofabrikanten die het tegendeel beweren van wat Stellantis hier verkondigt. Zo onthulde Hyundai pas nog een nieuwe Nexo terwijl Toyota alweer de derde generatie van zijn pizzaoven… pardon, aandrijflijn op waterstof voorgesteld heeft. Ook BMW is ermee bezig net als Renault, dat met Alpine zelfs een supercar wil bouwen die op het goedje rijdt. Er zijn met andere woorden nog flink wat strohalmen om je aan vast te houden indien je gelooft dat waterstof de toekomst is.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen