Autonieuws: Officieel

Nieuwe Hyundai Nexo wil met stoere looks waterstof promoten (2025)

Hyundai is klaar met zijn tweede generatie Nexo. Die dient nog steeds als uithangbord voor Hyundais waterstoftechnologie maar verpakt dat wel in een veel stoerder uiterlijk.

Ken je de Hyundai Nexo uit 2018 nog [Rijtest hierzo]? Nee natuurlijk ken je die niet meer. Het was een soort van uit de kluiten gewassen Sante Fe met een interessante aandrijflijn onder de kap, want de Nexo was een SUV op waterstof. Vraag je het Hyundai, dan "verliep de verkoop zoals verwacht", ga je kijken naar de globale cijfers, dan was de Nexo eerder een waterstofdruppel op een hete plaat. Toch blijven de Zuid-Koreanen geloven in een multimotoren-strategie.  Want de Nexo krijgt een tweede generatie.

Aztek 2.0

Die tweed generatie werd natuurlijk al op ons eigenste Belgische autosalon aangekondigd met de Initium concept. Die gaat nu zo goed als onveranderd in productie. Het resultaat is een ruige offroader die Hyundai retrofuturisme-lijn bewandelt. Dit lijkt zo op een restomod van een auto die in de jaren 80 of 90 het levenslicht had kunnen zien. Of als je van een grapje houdt: dit is Hyundais moderne interpretatie van de Pontiac Aztek. Met zijn lente van 4,75 meter moet je dit zien als een auto met de voetafdruk van pakweg een Audi Q5.

Image
Hyundai Nexo 2025

Het interieur oogt lekker strak en minimalistisch en neemt bouwstenen over van de elektrische Ioniq-familie. Er zijn twee 12.3 duim schermen op het dashboard, er is een head-updisplay van 12 duim en een Bang & Olufsen geluidssysteem met 14 luidsprekers. Met een hoogwaardige afwerking wil het klanten overtuigen om toch voor die waterstofauto te gaan.

Meer dan 700 km range

Nu, wat schuilt er dan onder de kap van zo'n waterstofauto? Awel, Hyundais nieuwste generatie "FCEV". Dat bestaat uit een elektromotor van 201 pk (350 Nm) die zijn energie haalt uit een batterij van amper 2.64 kWh. Geen probleem echter, want die accu wordt continu "geladen" door 3 waterstoftanken die gezamenlijk 6.69 kg waterstof kunnen herbergen.

Image
Hyundai Nexo 2025

Omdat we weten dat dit je niets zegt: in deze Nexo zou je daardoor meer dan 700 km ver moeten kunnen rijden. Moet je dan eenmaal gaan tanken, dan duurt dat minder dan 5 minuten. Kijk, daar kan zelfs BYD niet aan tippen!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen