Autonieuws: Cijfers

Stellantis zit in slechte papieren: 2,3 miljard verlies op half jaar tijd

Geen enkel groot autoconcern komt zo vaak in ’t nieuws tegenwoordig als Stellantis, en dat nieuws is niet altijd goed. Dat is jammer genoeg ook deze keer het geval. Het bedrijf heeft zijn resultaten voor de eerste helft van 2025 namelijk gedeeld en die resultaten zijn niet rooskleurig… al is er gelukkig beterschap in zicht.

Wanneer FCA en PSA vier jaar geleden versmolten tot Stellantis, kwam er een ware grootmacht bij in autoland. Zo moet het nieuwe megaconcern enkel de VW-groep, Toyota, Hyundai Motor Group en de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie voor laten gaan in de lijst van grootste autobouwers ter wereld. Met merken als Peugeot, Citroën, Fiat en Jeep telt Stellantis ook heel wat bekende namen onder zijn rangen, maar dat is blijkbaar geen garantie voor succes.

Importtaksen en… terugroepacties?

Het concern heeft namelijk zijn winstcijfers voor het eerste halfjaar van 2025 bekendgemaakt en dat zijn eerder verliescijfers. Zo boekte Stellantis in de afgelopen zes maanden een verlies van maar liefst 2,3 miljard euro. Concreet strandde de omzet op 74,3 miljard en dat is 13 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Die rode cijfers zijn volgens het concern te wijten aan Amerikaanse importtarieven enerzijds, die het bedrijf al 300 miljoen euro kostten. Daarnaast zijn hun wereldwijde leveringen echter ook flink gedaald: in Europa zette Stellantis 6 procent minder auto’s op straat en in de VS zelfs 25 procent minder.

Image
Stellantis verlies 2025

Bovendien heeft de autobouwer de afgelopen maanden meer dan ooit te maken gekregen met grootschalige terugroepacties. Zo is er de airbag-affaire waarbij het de potentieel gevaarlijke Takata-airbags van de Citroën C3 van bepaalde bouwjaren kosteloos moet vervangen, maar daarnaast lopen er ook verlengde garanties en terugbetalingen voor herstellingen aan zowel de PureTech-benzinemotoren als aan de BlueHDI-diesels. Daarover rept Stellantis in zijn cijfers met geen woord maar het kan niet anders, of ook dit heeft een impact op de winst.

Gelukkig heeft het concern wel betere vooruitzichten. Zo heeft een groot deel van de gemaakte kosten volgens Stellantis te maken met het lanceren van nieuwe producten en technologieën die ervoor zullen zorgen dat de tweede helft van 2025 wel betere resultaten oplevert… En inderdaad: met bijvoorbeeld de mildhybride Fiat 500 in het verschiet en de grootschalige productiestart van modellen zoals de Citroën C3 Aircross en Opel Frontera, heeft Stellantis mogelijks wel iets om naar uit de kijken de komende maanden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen