Solid state batterijen worden al jaren naar voren geschoven als de grote doorbraak voor elektrische wagens. Meer rijbereik, compacter, lichter en sneller laden… op papier klinkt het als een droom. Alleen blijkt de technologie aartsmoeilijk in de praktijk. Vandaag blijft het nog vooral bij testvoertuigen, want een productiewagen met solid state? Daar wachten we nog steeds op.
Formule 1-technologie
Ook Mercedes is volop in de testfase. Het merk rustte zijn vlaggenschip EQS uit met een solid state batterij en stuurde hem naar buiten voor een testritje.

Voor de batterij haalt Mercedes trouwens de mosterd in de Formule 1. Het solid-state batterijsysteem werd ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-AMG High Performance Powertrains (jawel, de afdeling die ook de Formule 1-krachtbronnen bouwt in Brixworth, UK). De gebruikte lithium-metaalcellen komen van de Amerikaanse specialist Factorial Energy.
Nog 137 km over!
Uiteindelijk zou de EQS van thuisstad Stuttgart helemaal naar het Zweedse Malmö rijden, 1.205 km verderop, zonder te laden! Daarmee overtrof de EQS het vorige record van de Vision EQXX op het traject Stuttgart-Silverstone met drie kilometer. Bovendien zat er bij de EQS nog wat in de tank … euhm, we bedoelen batterij, want op zijn bestemming gaf hij aan nog 137 km te kunnen rijden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen