Terwijl er in de wandelgangen volop wordt gefluisterd dat Volkswagen haar eigen fabriek in Dresden aan BYD wil verkopen, vertelt CEO Oliver Blume dat wagens die momenteel “in China, voor China” worden gebouwd, binnenkort wel eens de boot naar Europa zouden kunnen nemen.
Vanaf 2027
Op zich is die keuze trouwens geen primeur. Heel wat Europese merken bouwen wagens in China om ze vervolgens naar het eigen continent te verschepen, bijvoorbeeld Cupra, dochtermerk van VW, met de Tavascan of Dacia met de Spring. Wel nieuw is dat voor de auto’s voor de Chinese markt bekeken zal worden of ze ook een toekomst in Europa hebben, in plaats lokale of wereldwijde modellen in de Chinese fabrieken te bouwen. Inderdaad, de strategie die de Chinese merken zelf ook vaak hanteren…

Blume verwoordt het zo: “Dit jaar zetten we vaart achter de ontwikkeling van het CMP-platform, dat in 2027 in China gelanceerd moet worden. Dit werk moet eerst worden afgerond, en daarna kunnen we de mogelijkheden in Europa bekijken en nagaan welke producten voor dat continent geschikt zijn.”
Toenadering tot XPeng
Deze redenering kunnen we niet los zien van andere ontwikkelingen binnen de Volkswagengroep. Zo wordt er al een tijd nauwer samengewerkt met XPeng, een samenwerking die onder meer resulteerde in de VW ID.Unyx 08, en is Blume net als andere sommige andere CEO’s van Europese en Amerikaanse constructeurs bijzonder geïnteresseerd in de Chinese manier van produceren. Sneller, goedkoper en innoverender, daar gaat het hart van een ondernemer sneller van slaan.

De vraag is natuurlijk welke wagens naar Europa moeten komen. Volkswagen maakt immers specifiek wagens voor de Chinese markt, en met Jetta en AUDI (met hoofdletters, zonder ringen) zijn er zelfs specifieke merken voor de lokale markt. Een moeilijke opgave dus. Gelukkig hebben we uit goede bron vernomen dat Wolfsburg zijn beslissingen altijd baseert op de reacties van de Autofans. Het was bijvoorbeeld jullie protest dat ervoor zorgde dat de originele Volkswagen curryworst opnieuw in de fabrieken werd geserveerd, nadat VW hem wou vervangen door een vegetarisch alternatief.
Op de bovenstaande foto kan je dan ook de drie grote nieuwigheden van Volkswagen in China zien: de ID. Aura T6 (middelgrote EV met 800 voltplatform), de ID.Unyx 07 (middelgrote elektrische berline) en de ID.Era 9X (zeszits SUV, 5m20 met range extender). Welke willen jullie in Europa? Of worden we meteen gulzig en willen we de merken AUDI en Jetta ook in Europa? Laat het ons weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen