Rijtest

Test: Toyota Yaris Cross 2024 (+video)

Toyota's populairste auto van Europa steekt in het nieuw en krijgt een potentere krachtbron voorin. Autofans gaat op pad met de Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 in GR Sport-uitvoering. Atletisch baasje? Of té extreem voor José en Roger?

Wat is dit?

Een update van simpelweg de meest populaire auto van Toyota in Europa. Een populariteit die makkelijk valt te verklaren. Enerzijds is de Yaris Cross een crossover, anderzijds is hij de goedkoopste crossover van Toyota. De update zie je niet zozeer visueel, maar zegent de Japanner met een opgefrist interieur en desgewenst een potentere motor onder de kap. Hoezé!

Check hier onze video:

_______

Wacht, een Yaris Cross met meer pk's?!

Inderdaad, wie had het ooit voor mogelijk gehouden. Verwacht echter niet de +200 pk sterke motor van de GR Yaris in het vooronder van deze Yaris Cross, wel een opgepepte versie van de huidige 1.5-liter driecilinder benzine met hybridekracht. Die levert voortaan namelijk in de basis 116 pk, maar kan opgepompt worden tot een beestige - nu ja - 130 pk en 185 Nm koppel. Daardoor neemt de sprint naar de honderd af met een halve seconde - al spreek je nog steeds over 10.7 tellen - en zou het blok, dankzij het extra vermogen en koppel, minder aan het werk moeten. Waardoor je dus minder last zou moeten hebben van de zeurende CVT-automaat.

Image
Toyota Yaris Cross rijtest test 2024

Pientere autovergelijkers zullen meteen door hebben dat Toyota deze krachtbron leent van zustermerk Lexus, dat die configuratie ook gebruikt in de LBX, het premium broertje van de Yaris Cross. Al krijgt die laatste 136 pk in plaats van 130 pk. Zonder twijfel om de meerprijs extra te rechtvaardigen. Nu goed, de opgefriste Yaris Cross leent niet enkel de nieuwe motor van de LBX!

Wat leent de Toyota Yaris Cross dan nog van de Lexus LBX?

Toyota zegt het niet met zo veel woorden, maar de overdracht van materialen is omvangrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld over dikkere voor- en zijruiten, een dynamische demper aan de linker motorsteun, een resonator op de inlaatslang, een extra viltlaag onder de motorkap en de binnenkant van het dashboard is van een enkele laag in een drielaagse constructie veranderd. Dit alles om de opgefriste Yaris Cross stiller te krijgen en vibraties verder uit de cabine te weren.

Image
Toyota Yaris Cross rijtest test 2024

Een Autofans top-tip dan ook: bespaar het geld voor die potentere motor en blijf bij de eerste twee uitrustingsniveaus met de 116 pk sterke variant van de hybride aandrijflijn. Meer... is niet altijd beter.

Conclusie

Het toegangsticket tot de wereld van de Toyota Yaris Cross lijkt op het eerste gezicht hoog, echter krijg je in ruil een absurd zuinige compacte crossover met 10 jaar garantie. Dit is voor veel mensen misschien wel de laatste auto die ze ooit zullen kopen en waarmee ze nooit met pech aan de kant van de weg zullen staan. De toegevoegde waarde van die Hybrid 130? Tja...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen