Toyota's populairste auto van Europa steekt in het nieuw en krijgt een potentere krachtbron voorin. Autofans gaat op pad met de Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 in GR Sport-uitvoering. Atletisch baasje? Of té extreem voor José en Roger?
Wat is dit?
Een update van simpelweg de meest populaire auto van Toyota in Europa. Een populariteit die makkelijk valt te verklaren. Enerzijds is de Yaris Cross een crossover, anderzijds is hij de goedkoopste crossover van Toyota. De update zie je niet zozeer visueel, maar zegent de Japanner met een opgefrist interieur en desgewenst een potentere motor onder de kap. Hoezé!
Check hier onze video:
_______Wacht, een Yaris Cross met meer pk's?!
Inderdaad, wie had het ooit voor mogelijk gehouden. Verwacht echter niet de +200 pk sterke motor van de GR Yaris in het vooronder van deze Yaris Cross, wel een opgepepte versie van de huidige 1.5-liter driecilinder benzine met hybridekracht. Die levert voortaan namelijk in de basis 116 pk, maar kan opgepompt worden tot een beestige - nu ja - 130 pk en 185 Nm koppel. Daardoor neemt de sprint naar de honderd af met een halve seconde - al spreek je nog steeds over 10.7 tellen - en zou het blok, dankzij het extra vermogen en koppel, minder aan het werk moeten. Waardoor je dus minder last zou moeten hebben van de zeurende CVT-automaat.
Pientere autovergelijkers zullen meteen door hebben dat Toyota deze krachtbron leent van zustermerk Lexus, dat die configuratie ook gebruikt in de LBX, het premium broertje van de Yaris Cross. Al krijgt die laatste 136 pk in plaats van 130 pk. Zonder twijfel om de meerprijs extra te rechtvaardigen. Nu goed, de opgefriste Yaris Cross leent niet enkel de nieuwe motor van de LBX!
Wat leent de Toyota Yaris Cross dan nog van de Lexus LBX?
Toyota zegt het niet met zo veel woorden, maar de overdracht van materialen is omvangrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld over dikkere voor- en zijruiten, een dynamische demper aan de linker motorsteun, een resonator op de inlaatslang, een extra viltlaag onder de motorkap en de binnenkant van het dashboard is van een enkele laag in een drielaagse constructie veranderd. Dit alles om de opgefriste Yaris Cross stiller te krijgen en vibraties verder uit de cabine te weren.
Japanners kicken op subtiele technische details bij updates, waardoor we er waarschijnlijk nog een hoop vergeten. Idem op het veiligheidsdepartement. De Yaris Cross wordt op technisch vlak een stuk veiliger, met dank aan een overaanbod aan veiligheidsnufjes. Van een meer uitgebreide noodrem, tot een systeem dat via sensoren en navigatiedata een soepele vertraging uitvoert wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om te vertragen wanneer je een auto of bocht nadert.
Zie je het er ook aan dat de Toyota Yaris Cross nieuw is?
Euhm, niet écht. In die zin dat er geen nieuwe bumpers of koplampen te bespeuren vallen. De Premiere Edition krijgt een exclusieve Urban Khaki-kleur, er vallen ook nieuwe velgen te rapen en Toyota is zo vereenzelvigd met hybrides, dat het Toyota-logo niet meer blauw is. De term "Hybrid" vliegt ook van de kofferklep. Voortaan staat er "HEV" (voor Hybrid Electric Vehicle).
Stap je in het interieur en ben je thuis in Yaris Cross-land, dan zal je zien dat de instrumentcluster voortaan steevast digitaal is (7 of 12,3 inch) en dat ook het infotainmentscherm groeit (naar 9- of 10.5-duim) Dat grotere infotainmentscherm heeft als gevolg dat Toyota het dashboard wat onder handen moest nemen. Daardoor krijg je een fysieke draaiknop voor het audiovolume én staan daaronder nog steeds fysieke knopjes voor de klimaatcontrole. Topjob, Toyota.
Hoe rijdt de Yaris Cross Hybrid 130?
Het extra vermogen lijkt ons vooral tussen de oren te zitten. Want hoegenaamd snel kan je deze Yaris Cross nog steeds niet noemen. Dat komt natuurlijk omdat de driecilinder voorin identiek is tussen beide vermogensversies, deze Hybrid 130 krijgt simpelweg een sterkere elektromotor. In theorie zou de benzinemotor daardoor minder aan het werk moeten, in de praktijk duwt de CVT-automaat nog steeds ijverig het toerental de hoogte in bij sterkere acceleraties. Eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid wel grotendeels en ook bij trager stadsverkeer redt de Yaris Cross het in korte stints enkel op elektrokracht. In ruil krijg je wel een "EV-geluid" dat nog het meest lijkt op zondags kerkgezang.
Kortom: zelfs met 130 pk onder de kap is de Yaris Cross niet de meest pittige van de klas. Zelfs niet in GR Sport-plunje en zelfs niet het met dynamische platform onderhuids. De keerzijde van die medaille is dat de Yaris Cross ook mét meer vermogen hallucinant zuinig blijft. Je kan best een verbruik van 4 l/100 km bij elkaar sprokkelen. Dat doet geen concurrent 'm na!
Oké, maar is die Hybrid 130 dan nodig?
In onze ogen niet. En dan niet enkel omdat de sprong in vermogen eerder klein is. Toyota biedt die motor namelijk enkel aan in de twee hoogste uitvoeringen "GR Sport" en "Elegant". Daardoor moet je met minstens 39.490 euro over de boeg komen. Da's een flinke meerprijs voor een auto die in de basis al best duur is (31.500 euro). Al zeker als je weet dat je voor nét geen 40K tegenwoordig een hoop elektrische auto's op de kop kan tikken.
Een Autofans top-tip dan ook: bespaar het geld voor die potentere motor en blijf bij de eerste twee uitrustingsniveaus met de 116 pk sterke variant van de hybride aandrijflijn. Meer... is niet altijd beter.
Conclusie
Het toegangsticket tot de wereld van de Toyota Yaris Cross lijkt op het eerste gezicht hoog, echter krijg je in ruil een absurd zuinige compacte crossover met 10 jaar garantie. Dit is voor veel mensen misschien wel de laatste auto die ze ooit zullen kopen en waarmee ze nooit met pech aan de kant van de weg zullen staan. De toegevoegde waarde van die Hybrid 130? Tja...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen