In 2011 introduceerde Citroën de DS5. Diens looks werden warm onthaald, het rijgedrag werd iets minder bejubeld. Daar past Citroën nu een mouw aan, tegelijk introduceert het ook een nieuwe diesel en verbeterde versnellingsbak.
Na de DS3 en DS4 zag ook de DS5 het levenslicht als derde luxemodel van het Franse automerk. Met een aparte vormgeving kan de DS5 heel wat klanten bekoren. Die looks hebben het van een gestrekte wigvorm, gecombineerd met een accentuerende chrome strip die vertrekt aan de voorste lichtblokken en eindigt bij de voorruit. De eerdere testwagens waren wit, waarbij de strip iets meer opviel dan bij dit neutralere grijze exemplaar.
Sanitaire brandstof
Maar daar veranderde natuurlijk niets aan. Wat wel nieuw is, is de BlueHDi met 180 pk. Zoals de naam het al zegt profiteert Citroën van het AdBlue additief - dat voor een groot deel uit ureumzuur bestaat, een stof die ook in je urine zit - om de verbranding van NOx te verbeteren en ook de CO2-uitstoot te verlagen. Zo komt deze motorisatie uit op 118 g/km.

De benaming verklapt nog wat extra over de motor, namelijk het vermogen. Met 180 pk is deze DS5 de krachtigste diesel in het aanbod. Na plaatsing van een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie met een hogere turbodruk en een grotere compressie in de cilinder krijgt Citroën 30 pk extra uit de 2.0 HDi. Citroën opteert niet langer voor de dikkere 3.0 V6 motoren, zoals het in de C5 wel nog doet. Deze BlueHDi bekoort door zijn vlotte karakter. Toch ontkent hij zijn Franse roots niet door plots snoeihard uit de hoek te komen, nee, hij blijft sereen het vermogen doorgeven aan de voorwielen.
Het verbruik van de BlueHDi 180 ligt op 6 l/100 km. Dat vonden we tijdens onze testweek best meevallen, al moet gezegd dat er overwegend snelwegkilometers werden afgemalen.
japanse inslag
Een andere nieuwigheidis de automaat. Citroën doet beroep op de Japanse constructeur Aisin voor de automaat met zes trappen die ze in de DS5 monteren. Door het gebruik van nieuwe materialen wordt de frictie verminderd. Tegelijk wordt er zeven kilogram gewicht bespaard. De automaat past bij deze DS5 als mayonaise bij de frieten. Hij reageert alert en zacht, net als je bij een Citroën gewoon bent.

en dat is drie
Een derde nieuwigheid waarvoor deze test interessant uit de hoek komt, is de aangepaste ophanging. Die kwam er nadat de reacties bij de lancering minder positief waren dan verwacht. Daarmee verdient Citroën een pluim, want het is niet niks om het ontwerp aan te passen op vraag van het publiek. De nieuwe ophanging en eveneens nieuwe vering zorgen voor een Frans comfort waarbij je niet het gevoel krijgt dat de sportiviteit van een Duitser nageaapt wordt. De DS5 krijgt hier iets meer een eigen karakter en vindt een betere balans tussen sportiviteit en rijcomfort.

conclusie
Drie nieuwigheden zorgen ervoor dat de Citroën DS5 in de topversie een stuk eigenwijzer uit de hoek komt. Daardoor is hij misschien wel een mooier alternatief voor de Duitse concurrentie dan voorheen.

Specificaties
Vermogen | 180 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat, 6 versnellingen |
Gewicht | 1 515 kg |
Topsnelheid | 220 km/u |
Prijs testwagen | € 43 105 |
Prijs basismodel | € 37 185 |
0 tot 100 km/u | 9.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 465 L |
Max. kofferinhoud | 1 288 L |
CO2-uitstoot | 118 g/km |
BIV | € 90 |
Rijtaks | 401 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen