Na de Juke Nismo kwam de 370z ook in Nismo-verpakking. Intussen staat bij Nissan ook de GT-R als Nismo te blinken, maar tot we die onder de voet krijgen, doen we het nog even met de 370z Nismo. Uiteindelijk is dat geen straf.
Ongelooflijk eigenlijk, dat een merk als Nissan even makkelijk een LEAF als deze 370z Nismo kan neerzetten. Nismo staat voor de motorsportafdeling van Nissan. Ze bouwen de meer extreme versies van Nissan-modellen, met als meest recente voorbeeld de Pulsar Nismo, maar naar ons gevoel gaan ze daarmee niet helemaal tot het uiterste.
De 3.7 V6 is er dan ook eentje waar je een pak power kan uithalen. Nismo doet dat niet volledig, een 370z in Nismo-livrei krijgt met 344 pk maar 16 pk extra dan de gewone 370z, terwijl het koppel steeg van 368 naar 371 Nm. Wel bewerkt Nismo de ophanging en plaatst het ook een nieuwe uitlaatlijn, eentje die past in de brute bodykit.
Die bodykit is een esthetische toevoeging waar je voor- en tegenstanders bij hebt. De wagen staat breder op de baan en oogt een pak agressiever maar tegelijk krijg je een kofferbakspoiler waar de plaatselijke cafétoog bij verbleekt. Dat die spoiler je toch al niet uitgebreide zicht door de achterruit halveert, hoeven we je niet te vertellen, maar ook blijft de 370z met spoiler even tail happy als zonder. Plezier verzekerd dus, al kondigt het zich soms nogal direct aan.
hooligan
Je moet dus goed op je tellen passen, want de limiet bij deze 370z Nismo ligt dankzij de iets strakkere sturing en de verbeterde ophanging weer ietsje verder dan bij de gewone 370z. Toch bereik je de limiet zonder dat die zich vooraf aankondigt en dan is het zaak het hele boeltje onder controle te houden. Daar komt de hooligan waar je naar op zoek was naar boven, al toom je hem even snel terug in. Dat kan je met de potige remmen of de strakkere sturing.
Overigens, het koppelingspedaal vraagt wat oefening, al heeft een extra dot gas bij het accelereren nog zo'n mooi geluid. Bij het terugschakelen doet de Nismo zelfs in deze manuele versie uit zichzelf aan rev matchin', waarbij hij een streep tussengas geeft wanneer je het koppelingspedaal loslaat. Very racy, mochten auto's als de MINI Cooper dit tegenwoordig niet tot hun kenmerken rekenen.
geen gebrul
De V6 in de Nissan 370z is luid, mede dankzij de vernieuwde uitlaatlijn. Toch is hij niet zo luid als je zou verwachten bij deze opgepompte Nismo-versie. Wij hadden de pech hem in dezelfde week te testen als de Abarth 595 Competizione, voorzien van een extra luid uitlaatsysteem. Dan wordt de Nissan een braaf vermogend beest met een zachte stem. Dat hoeft geen nadeel te zijn, het maakte dat we hem ook bij langere ritten konden smaken.
grote ogen
Wanneer je met dit beest op de parking van je buurtsupermarkt toekomt, kijkt iedereen om. Wanneer de vraag 'hoeveel mag dat wel kosten' beantwoordt met '45.400', lachen je toehoorders je bijna uit in je gezicht. Toch is de 370z Nismo aan die prijs te koop, nog steeds een goeie 9.000 euro duurder dan de standaardversie. Maar al bij al is dat geen geld, want zoek ze maar eens, de concurrenten. De Audi TT is net vernieuwd, dus de prijs van de TT S is nog niet bekend, de Porsche Cayman speelt in een meer comfortabele klasse.
Gaan we naar de hot hatches met 300 pk kijken, dan kunnen we stellen dat een wagen als bv. de Volkswagen Golf R met zowat dezelfde prijs een pak kunstmatiger aanvoelt maar misschien iets meer gebruiksgemak voor dezelfde prijs biedt. Bij die vergelijking komt de CO2-uitstoot en cilinderinhoud meespelen. Dan is de 370z met 248 g/km CO2 en een dikke 3.7 V6 flink in het nadeel.
conclusie
Al bij al hebben we een fijne tijd beleefd met deze 370z Nismo. Je hebt bakken plezier door de teller naar de rode zone te begeleiden met je rechtervoet. Maar weet dat hij evenveel plezier geeft op bochtiger wegen, waar je hem ver kan drijven. Heel ver, tot je de achterzijde ziet kwispelen. Dan weet je dat je de Nismo hebt wakkergeschud.
De foto's zijn van de hand van Sven Baillien. Je vindt meer van zijn werk terug op zijn website.
Specificaties
Vermogen | 344 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 471 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 45 400 |
Prijs basismodel | € 36 900 |
0 tot 100 km/u | 5.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 14.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 235 L |
CO2-uitstoot | 248 g/km |
BIV | € 5 326 |
Rijtaks | 1 729 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen