Rijtest

Rijtest: Renault Megane Grandtour GT

Samen met de nieuwste generatie Megane Grandtour introduceerde Renault ook een GT-versie. Kan die afgeslankte R.S. zijn mannetje staan in de breakwereld?

Renault springt ook op de kar van de hot hatches door voor de Megane een GT-versie te voorzien. Een trapje onder de Megane R.S. kan hij gaan concurreren met de Peugeot 308 GT en de Volkswagen Golf GTI. Bij Renault gunnen ze de huisvaders ook wat door de ook de Grandtour in de GT-outfit te steken, iets wat ze bij Volkswagen vooralsnog niet doen. Maar de Duitsers hebben dan weer geen concurrentie voor de Golf Variant R. Er zijn nog wat gaatjes die kunnen worden opgevuld, Renault!

Image
renault-megane-gt-grandtour-2016

Maar goed, zo'n GT versie van de Megane Grandtour, is dat wat? Behalve de uitgesprokener looks heb je ook de TCe Energy 205 mee, waardoor de Mégane de grotere broer van de Clio R.S. wordt, zeg maar.

snijden en plakken

De nieuwe Megane is gegroeid in de lengte, maar werd in de hoogte wat afgetopt, om zo van een praktische break meer een lifestylebreak te maken. Dat zie je ook aan de lijn van de wagen en de trendy achterste raamstijl die in zwart werd uitgevoerd om hem minder te laten opvallen. Met de GT-kit ziet de Megane Grandtour er overigens een pak massiever uit dan zijn gewone broers.

Image

niet de grootste

Als je daklijn wat zakt en je de benaming 'lifestylebreak' al eens durft vallen, dan is het niet verbazend dat je niet de grootste in het segment bent. Op zich geeft de Megane met 580 liter stouwruimte nog genoeg gelegenheid om allerlei spullen in je wagen te laten liggen, toch geeft hij 30 liter toe op de Peugeot 308. Wel leuk is dat de rugleuning van de voorste passagierszetel kan worden neergeklapt, zodat je voorwerpen tot 2,70 meter lengte kan meenemen. Nuja, leuk, in dat geval moet je vriendin achter jou gaan zitten in plaats van naast je.

Image

Binnenin zijn er niet heel veel dingen die naar de GT-versie refereren. Er zijn de omvattende sportzetels. De gordels en het stuurwiel krijgen een blauwe bies, maar daar was collega Yannick al niet zo blij mee. Het stuurwiel krijgt ook de GT-vermelding en verder gaat het vooral om praktische zaken die bij het GT-rijgedrag horen. Zo is er voor deze GT een R.S.-knop. Misschien een beetje verwarrend, maar het zorgt er wel voor dat de software in een sportieve kramp schiet zodat je de wagen een stuk dynamischer over de weg kan sturen. Mocht je je schamen voor de motorgrom die er bij hoort: dat wordt softwarematig geproduceerd en via de luidsprekers in het interieur gestuurd. Geen schrik dus voor boze buren als je 's nachts na een feestje de straat komt ingereden met de R.S.-modus geactiveerd.

Image

Leuk is dat de wagen naast een strakkere wegligging ook een zenuwachtigere bediening van de versnellingsbak krijgt, waarbij hij langer in toeren blijft hangen. Wil je dat niet, dan zijn er nog altijd de schakellepels achter het stuur om zelf je wil op te leggen aan de versnellingsbak. Dat lang in toeren gaan heb je overigens niet nodig. De 1.6 turbo is namelijk koppelrijk genoeg in lage toeren en het motorgeluid in de hogere toerenregionen is niet zo apetijtelijk als bij zo'n rakker als de Clio R.S.

Eens je klaar bent met de R.S.-mode, duw je gewoon weer op die knop inde middenconsole. Wel even opletten, het systeem gaat dan terug naar de 'neutrale' rijmodus en niet naar de laatst door jou ingestelde Multi Sense-modus. Die moet je terugzoeken via de favorietenknop in de middentunnel iets dichter bij jou.

Image

op alle vier wielen

Nog een leukerdje aan deze Megane Grandtour GT is de 4Control. Geen vierwielaandrijving, wel vierwielsturing. Bij lagere snelheden is de hoek van de achterwielen bij het maken van een bocht lichtjes tegengesteld aan die van de voorwielen, bij hogere snelheden gaan ze parallel hoeken. Het vraagt even gewenning als je niet gewoon was met dit systeem te rijden, maar na een paar ritjes stel je je erop in dat je wagen iets sneller draait bij lagere snelheden en bij hogere snelheden vlotter van rijvak verandert. Voordeel hieraan is dat de wagen minder groot aanvoelt dan hij is. Wel zorgt het systeem ervoor dat je rijgedrag minder natuurlijk overkomt.

Image

vier Musketiers

Voor een Megane Grandtour GT betaal je minimaal 30.850 euro. Op dit moment zitten er nog twee concurrenten in het spel, met de Peugeot 308 SW GT en de Ford Focus ST Clipper. Voor die eerste betaal je in zijn 1.6 THP 205 pk-uitvoering 29.871 euro. Ford vraagt voor de Focus ST Clipper 31.100 euro, al heb je dan wel 250 pk onder je kont. In de Volkswagen-groep mag Skoda gebruik maken van de GTI-motorisatie voor de Octavia RS Combi, 220 pk krijg je daar voor 30.720 euro. Weet dat de Renault standaard met automaat komt, waardoor je eigenlijk best een goeie deal doet. Een buitenbeentje is de Opel Astra ST die ook 200 pk rondt maar een veel minder sportieve ambitie heeft.

conclusie

Zo'n Megane Grandtour GT is wel wat. Je krijgt een aangenaam ogende buitenzijde die wordt gecombineerd met een comfortabel interieur. De afwerking rond de multimedia voelt wat goedkoop aan, net als die tablet zelf. Het rijplezier is daarentegen weer puur en die 4Control vierwielsturing zet je snel naar je hand. Dat maakt van de Megane GT Grandtour een wagen die je als sportieve huisvader op je verlanglijstje mag zetten. Het is tenslotte bijna Sinterklaas.

Specificaties

Vermogen205 pk
OverbrengingEDC-automaat dubbele koppeling, 7 versn.
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs basismodel€ 30 850
0 tot 100 km/u7.40 sec
Gemiddeld testverbruik7.40L/100km
Min. kofferinhoud521 L
Max. kofferinhoud1 695 L
CO2-uitstoot134 g/km
BIV€ 271
Rijtaks243

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen