Rijtest

AF-Vloot: Hyundai i30 1.4 T-GDi [Deel 1]

Exact een week geleden kondigden we aan een Hyundai i30 als duurtester in onze middens te hebben. Vandaag zijn we er met de antwoorden op de échte vragen die jullie hadden over de Zuid-Koreaanse Volkswagen Golf-killer.

'Onze nieuwe Hyundai!' Althans, zo voelde het wat aan op de AF-redactie, want het is alweer bijna een jaar geleden dat we de sleutels van onze MX-5 duurtester achter lieten bij Mazda (met een traantje). De i30 mag de komende weken onder andere de dieselstoof van redacteur Yannick vervangen (voor de geïnteresseerden; een Mercedes E-Klasse type: lijkwagen). Gelukkig heeft de Koreaan zich de laatste jaren stevig aangepast aan onze Europese contreien.

'Wat een leuk karretje! Dat was letterlijk het eerste wat we dachten bij het aanzien van onze duurtester. Of we echt fan zijn van dat 'Demitasse brown'-kleurtje, daar zijn we nog niet uit. Eenmaal ingestapt kunnen we niet wachten om meteen de airco op 100% te gooien. Buiten is het namelijk 31°C en de i30 stond mooi in de zon te bakken. De stuur- en kontverwarming hoefden we dus zeker niet te gebruiken. Ongeveer halfweg huiswaarts merkten we ook op dat er een panoramisch dak op de i30 huist. Het duurde niet lang of het stuk glas schoof zich dik een halve meter achteruit. Terug de schroeiende zon op onze hoofden. Misschien toch maar dat stoffen net ervoor schuiven? Oei, dat blijkt niet te gaan en gaat enkel dicht als het dak ook dicht is…

Image
 hyundai-i30

Je merkt het al. Auto’s testen doen we vanaf de eerste seconde tot de laatste. Gelukkig konden we deze keer ook rekenen op vragen uit ons lezerspubliek. Zij stellen de vragen die er tenslotte echt toe doen. Want wie zijn wij om te vitten over details waar de gemiddelde koper niet van wakker ligt. Het is aan jullie dus de komende weken!

EVO X

Zo hebben we reageerder EVO X. Die wou weleens weten 'of we het gevoel hadden met een op hol geslagen stofzuiger onderweg te zijn' en meer bepaald 'of we vermogen te over hebben en je hem niet vol op zijn staart moet trappen om een beetje vooruit te gaan.' Als afsluiter vroeg hij ook nog de 0-100 tijd. Wel…

De 1.4-liter viercilinder turbobenzine kan ons uitstekend bekoren. Met 140 pk hebben we alvast niet het gevoel dat er alles uit een te kleine motor wordt gepuurd maar eerder dat we met een zeer vlotte kar onderweg zijn. De afmetingen van de turbo - die mede voor die 140 paarden zorgt - lijkt ons daarbij ideaal. Wat we daar juist mee bedoelen? Wel, rij maar eens met een 'turbogat' Abarth 595 met 180 pk uit z'n 1.4 benzine.

Helaas laat de automaat soms een steek vallen. Zo heeft de 7-traps DCT het soms moeilijk op kruispunten wanneer je moet afslaan, even bolt, even moet wachten voor een tegenligger en terug wil vertrekken om de oversteek te maken. Er ontstaat dan een doods moment dat je moet doorbreken door even kordaat op de gas te gaan staan. Een softwarepuntje, daar zijn we zeker van. Eenmaal op snelheid - het motortje puurt 242 Nm koppel naar de voorwielen - heeft de DCT-automaat eigenlijk geen nadelen meer. De i30 rolt zeer vlot en we missen geen vermogen. In 9,2 seconden tikt hij 0-100 km/u af en in werkelijkheid voelt het zelfs sneller aan. Puik dus.

Image
 hyundai-i30

Kevin

Lezer KEVIN vroeg: 'Hoeveel stappen Hyundai heeft gemaakt om dichter bij de Europeanen te komen. Hoe bruikbaar de koffer is met 3 volle reiskoffers, hoelang we comfortabel in het zitmeubilair zitten bij een reisje en wat met het schakelgedrag'¨ En o ja: 'de multimedia, is die wat handig?'

Pfoew, een hele boterham vragen daar Kevin! Geen probleem, we doen ons best. De Hyundai ziet er degelijk uit. Het materiaal mag dan voor het grootste deel uit harde plastics bestaan, de algemene uitstraling ziet er opperbest uit. Deze i30 is voorzien van het Luxury Launch Edition pakket. Dus veel luxe, leder en leuke opties als standaard. Aan de buitenkant is het een stoer dingetje geworden zonder gewaagde kenmerken. Binnen krijg je leuke opties en dat hoeft blijkbaar allemaal niet erg veel te kosten. Wanneer we hem vergelijk met de vaste Duitse waarden en zijn Franse collega’s zijn we echt niet ver weg van elkaar. In de rij-impressie van collega Yves kan je lezen hoe dat komt.

Hoe bruikbaar de koffer is voor drie volle reiskoffers? Daar moeten we even verstek op geven. Vrouwlief zag het namelijk niet zitten om onze gehele garderobe in koffers te steken om achterin de i30 te stouwen. We proberen haar alvast nog te overtuigen de komende weken!

Tot die tijd, hier een foto van een koersfiets in de koffer:

Image
 hyundai-i30-koffer

Over het zitcomfort; De lederen zetel zitten wél heel lekker. Mooi afgewerkt, tof geperforeerd motiefje en misschien zelfs iets té zacht. Voor lange ritten kan een te zachte zetel echt ongemakkelijk worden. We zitten in België dus we hoeven niet ver te rijden om een lange rit te maken. Zo deden we afgelopen vrijdag 3 uur en half over amper 30 kilometer. Met dank aan de E17 en de Antwerpse Ring. Of we klagen hebben gehad? Eigenlijk niet.

Image
 hyundai-i30

Schakelgedrag? Buiten dat akkefietje dat we in EVO X zijn vraag al hadden beantwoord helemaal prima. Drie gekende standen krijgt de i30; Eco, Normal en Sport. En eigenlijk is Normaal de stand om te gebruiken. In sport blijft de automaat te lang hangen in zijn toeren (doen ze allemaal!) en in eco is je gaspedaal een dikke spons (doen ze ook allemaal!) dus Normal is gewoon prima en snel wanneer je het wil. Optrekken is zelfs heel leuk. Sportief klankje en het gaat allemaal best snel, ook het schakelen is bij plankgas sportief en niet te afgevlakt.

Image
 hyundai-i30

Het multimediasysteem… Daar moet je lange armen voor hebben. Het scherm en de bediening staan voor ons net te ver weg. Alsof je even uit de zetel moet komen om de tv te verzetten (oudere Autofans kennen dit gevoel wel). Het ziet er wel leuk uit, jammer van het blinkende, vetvingergevoelige randje maar het doet zijn best. Het hardwaregedeelte ziet er zelfs een beetje uit als een retroradio. Het software gedeelte heeft alle opties en functies die we willen vandaag de dag en werkt snel. Het ziet er alleen een béétje te oud uit. Daar zou een fris windje over mogen waaien.

Image
 hyundai-i30

Gegevens
• Kilometerstand (start): 3.968 km (3.518km)
• Gereden kilometers: 450 km
• Verbruik: 8,2 l/100km
• Opmerking: Bij ophalen stond tripteller op 2.400 gereden kilometers aan 9,2 l/100km verbruik

Andere vragen van lezers zoals Vital en Lusaka lossen we de komende weken op. Heb jij nog een vraag, laat het zeker weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen